A Zombicide univerzumot bemutató írások: Season 1 (blue), Season 2 (yellow), Season 3 (orange), Összefoglaló (ultrared), Black Plague
Talán a legtöbb jó játékra ráférne egy „második, javított kiadás”, amikor az egyébként kiváló, sokat próbált mechanizmus apró hibáit orvosolják és hozzátesznek vagy elvesznek tartalmakat, amivel – mai közkedvelt nevén – áramvonalasítják az egészet. Ehhez hasonló történt tulajdonképpen az Odelentből kialakult Descent 2nd Edition esetében, ami hatalmas előnyére vált a játéknak. De még inkább áramvonalasításnak nevezhetjük, amikor a Descent 2nd –ből az Imperial Assault lett… Ez viszont pont a fordítva sült el. Ennek okait nem e cikk keretein belül fogjuk megvizsgálni, pusztán azért említettem, hogy a trend jól megfigyelhető (főleg a nagyobb kiadók esetében).
Ilyen streamline-osítás történt most a Zombicide: Black Plague esetében is. Az egyébként alapvetően nagyon ötletes és szétkiegészítőzött alapmechanizmus egy olyan ráncfelvarráson esett át, amivel kedvenc játékunk még jobb lett. Azt hiszem, a legfőbb problémát és nemtetszést (lásd később) okozó elemet kivették a játékból, és ráadásul kezelhetőbb és – hát mi más – áramvonalasabbá alakult az egész játék.
Ezekről a változásokról fogok írni, illetve a cikk végén egy részletes analízist szeretnék adni azok számára, akik most ugranának bele a Zombicide univerzumba, és azoknak is, akik már rendelkeznek a játék egyik-másik példányával.
Az alapjáték bemutatójáról itt lehet részletesen olvasni, illetve a kiegészítők és az egész Zombicide univerzum bemutatása részletesen kifejtve is megtörtént, amiről pedig itt, emitt és amott lehet tájékozódni.
A Zombicide Black Plague egy középkori fantasy környezetben játszódó zombicide játék, ahol pisztolyok és géppuskák helyett kardok, nyílvesszők és varázslövedékek hasítják a levegőt. Ahol nem valamilyen mutáns vírus (elnézést, túl sok a Pandemic), hanem egy Nekromanta áll a zombisodás hátterében.
Változások
A legszembetűnőbb átalakulás a műanyag karakter kezelő tray (lásd fent), ami valóban roppant praktikus. Aki játszott már Zcide játékkal, tudja, hogy a karácsonyfaszerűen fegyverekkel teleaggatott karakterlapon milyen nehéz kezelni, kézbevenni vagy átadni a tárgyakat. A BP-ben ez nem fog senkit őrületbe kergetni, sem pedig a kis XP jelző pöckök megkeresése, felbiggyesztése, és levétele a karakterlapokról. Ez be van építve a műanyag tálcába ráadásul adtak cserebizbaszt is hozzá. Ezen a tray-en továbbá könnyen jelölhetjük a narancs és piros szinteken választott képességeket a kis bebiggyeszthető jelölőkkel, ami valljuk be, lehetetlenség volt korábban.
És egyben kapunk egy játéktechnikai változást is: nincsenek wound kártyák, amelyek elfoglalnák a slotokat, hanem ezekkel a kis pöckökkel jelölhetjük a karaktertároló tálcán a sérüléseket.
A második legnagyobb változás – nyilván – a modern kor helyett a középkori világ. Ez a dizájnon kívül megmutatkozik a tárgyakon, illetve bevezetésre került egy harmadik típusú támadás is, a varázslás. A közelharci fegyverek (főleg, kardok és más ütő-vágó szerszámok), a távolsági nyílpuskák és íjak mellett most már találhatunk varázslatokat is, amiket bármelyik karakter használhat, és távolsági támadásnak számít. Ez sajnos nem illik bele túlzottan a fantasy világokról alkotott elképzeléseimbe, ezért házi szabállyal bevezethetjük – mintegy a játékot nehezítendő – hogy a barbárnak és agyatlan zúzógépnek tűnő karaktereink ugyanmá’ ne hajigáljanak tűzlabdákat.
A Nekromanta nem csak egy újabb szörnytípus a játékban, hanem magának a mechanizmusnak a része, amivel foglalkoznunk kell, különben elbukjuk a játékot. A zombis húzópakliban helyet kapott nekromanta kártya felbukkanásakor felrakjuk a modellt, és innentől kezdve a Nekromanta a megjelenési helyéhez legközelebb eső zombi spawn zone felé akarja elhagyni a pályát. Ha túl sok Nekromanta menekül el, akkor azonnal elbukták a túlélők a küldetést! Így könnyen lehet, hogy bár jól áll a csapat a játék vége felé, de a pálya túlfelén felbukkanó Nekromantát kezelni kell, különben #bajvan. Izgalmas elem a játékban, én örültem a bevezetésének, mert egy kicsit több kombinálnivalót visz bele.
A különböző pajzsok és vértek természetesen nem hiányozhatnak egy magára valamit is adó fantasy-s játékból, így van ez a BP esetében is. A vértek teljesen felfoghatják a sebeket bizonyos dobás (3+, 4+, 5+) esetében. A pajzsok pedig egy 4+ -os páncélként funkcionálnak, ha túlélőnk nem visel olyat. Ha igen, akkor újradobást ad a seb-semlegesítéshez.
*Varázslatokból *nem csak a támadó, hanem a támogató típus is rendelkezésünkbe áll, amivel gyógyíthatunk vagy mozgathatunk karaktereket. A varázslat kártyája is elfoglalja az egyik “kezünket” és extra taktikai támogatást ad a játékban. Mint látható, sokkal több stratégiai elem került a játékba, amivel növelni tudjuk a túlélési esélyeinket. Ugyanakkor a játék szokás szerint büntet , mivel több extra aktiváció kártyát kaptunk.
És végül a legfontosabb változás, ami eddig szinte a legtöbb játékosnak bökte a csőrét: a Baráti tűz. A korábbi Zcide játékokban ugye úgy volt (szerintem életszerűen), hogy ha belelőttél a tömegbe, akkor mindig elsőnek a túlélőtársadat találtad el. Ezt úgy tudtam elképzelni, hogy ha a csata hevében három Zombi rátámad egy barátunkra, akkor – hacsak nem vagyunk mesterlövészek – nagy eséllyel saját fajtársunkat fogjuk lelőni – minden esetben. Most már tényleg csak „nagy eséllyel” találjuk el a másik túlélőt. Azaz csak akkor találjuk el a kollégát, ha a távolsági támadás nem talál (azaz nem dobjuk meg a kockán a megfelelő értéket). Ez szerintem a lehető legjobb választás volt, mert ezek után is kétszer meg fogja gondolni az ember, hogy belelőjön a tömegbe, de most már reálisnak érezzük az egészet. Örvendezzünk vala.
Apróságok
- A kezdő felszereléskártyák hátlapja végre eltér a többitől, így könnyedén kikereshetőek a játék elején.
- Kaptunk (a’ la Arcadia Quest) színes, talpakra pattintható színes jelzőket.
- Molotov koktél és összetevői helyett most egy Fáklyát, valamint egy Dargon Bile (sárkányepe?) nevű üvegcsét kapunk. Utóbbit le lehet rakni egy szomszédos (vagy azonos) mezőre, és akinél a fáklya van, begyújthatja azt… s ekkor egy nagy whuuuum kíséretében az összes zombink az adott mezőn por, hamu és füst képében inkarnálódik. Ámen – ahogy Ann nevű karakterünk mondaná.
- Az Abomination sebzését nem lehet felfogni a vértekkel és pajzsokkal, és szintén csak molotov koktél sárkánylehellet italával lehet elpusztítani e főszörnyet.
- Ammo helyett extra nyílvesszőket találhatunk, amelyekkel tápolhatjuk távolsági lövéseinket.
Black Plague – igen vagy nem?
Komplex kérdés, mert nyilván egyéni igényei vannak mindenkinek. Általánosságban azt mondanám, hogy ha Zombicide-ozni akarsz ÉS szeretnéd ezt fantasy környezetben, akkor MINDENKÉPPEN ajánlott. Meg merném kockáztatni, hogy ez az egyik legjobban sikerült Zomibicide lett, hiszen – a cikk elejében említett – áramvonalasítás megtette a hatását.
Ugyanakor ez egy negyedik(!), ugyanolyan játék, amit kiadott a CMON, tehát a „lerágott csont” az egy enyhe kifejezés. Talán inkább a „lerágott, apróra zúzott, megemésztett és kiürített csont” kifejezés illene rá. Természetesen ez nem érdekelte a Kickstarter támogatókat (+ engem sem), és 4 millió dollárt adtak a CMON-nak.
Így visszanézve a teljes sagára, talán tényleg túlzás a 4 alapjáték és 3 nagy kiegészítő, de hiába gondolom én (és a párom pedig főleg) túlzásnak, ha másik sok ezer ember nem. És nyilván erre épít a gyártó is, hiszen igény az van rá.
Nyilván, magyar pénztárca-viszonylat tekintetében a Zcide univerzum nem egy olcsó mulatság, az ember – hacsak nem fanatikus – kétszer is meggondolja, hogy ilyen drága játékot vegyen. Aki mostanság szeretne Zombicide játékot venni, annak továbbra is azt tudom ajánlani, amiket a korábbi cikkekben leírtam:
- A legjobb választás hosszú távon a Prison Outbreak és az alapjáték térképlapkák beszerzése. Ezáltal töménytelen mennyiségű küldetést játszhatunk a netről, és lesz azért egy extra zombi típusunk.
- Még ajánlom természetesen a Season1-et, főleg a karakterek miatt. Az egy nagyon jól eltalált játék. Mindezt természetesen akkor, HA azt a feelinget keresed, amit manapság a Walking Dead-ből vagy más filmekből ismer az ember, azaz korhű fegyverekkel írthatjátok a Zombikat. Ennek megvan a maga varázsa, ez tagadhatatlan.
Ha viszont téged a Fantasy téma vonz, akkor egyértelmű választás a Black Plague. Ehhez sajnos nincs fent – és valószínűleg nem is nagyon lesz – új küldetés a neten. Azért megfigyelhető, hogy a Season 3-hoz már csak 4 extra küldit tudunk letölteni, tehát jól látszik a trend, hogy a Seasonok előre haladtával egyre fogy a lelkesedés – na de nem a gyűjtőszenvedély.
Tehát jó kezdetnek tartom a Black Plague-t, hiszen szép, kidolgozott, letisztult játékot kapunk a pénzünkért. Ám a szívem még mindig a sima Season 1-hez húz. , nem szeretném nagyon magam ismételni.
Egy rendes iparosmunka érkezett a gyártószalagról, a műanyag figurák sokkal jobb minőségűek, a kártyalapok anyaga is keményebbnek tűnik. Látszik, hogy itt már mindent nagyon kiforrott módon tálalnak a tervezők. Kicsit sótlan az egész már, de ettől még marad ami. Illetve ameri. Kiváló kockadobálós, stratégiás szórakozás.
Kategória: Kooperativ stratégia
Játékosszám: 1-6
Korosztály: 12+
Nyelvfüggőség: Kicsit.
Értékelés: 8/10