Első rész: Bolond lukból bolond szél fú
A mágia vihara alatt semmi sem olyan, mint amit megszoktál. Ún. Arcance Fulcrum-ok törnek elő a talajból, vagy csak egyszerűen eltűnnek a semmibe. Mindegyik ilyen Fulcrum egy varázsfókusz, ami segít a varázslónak, hogy a csatatéren száguldozó zabolátlan mágikus szelet irányítani tudja. Amelyik varázsló megmássza e Fulcrumot, az kataklizmát előidéző varázslatokat képes elmondani, amelyek eddig elérhetetlenek voltak számára. A varázslók képesek hatalmas szörnyeket irányítani, varázstárgyak soha nem látott mágikus erővel töltődnek fel.
Most egy picit tömören átnézzük a szabályokat, hogy miről is szól ez az egész.
Általában
A Strorm of Magic jelszava: mindenből sok és még több! Dobjunk bele mindent a mágia nagy fortyogó üstjébe, majd zúdítsuk az ellenfél nyakába. Lehet, hogy közben leég a kezünk, de sebaj, aki a mágia viharát irányítani akarja, annak vállalnia kell a veszélyeket. Érezzük át ezt a mentalitást, hogy a mágia elképzelhetetlen sebességre kapcsolt, és vari legyen a Fulcrumon, aki meg akarja zablázni. Ez fogja jellemezni végig a játékot, és garantált a jó szórakozás! Ork és Skaven lelkületű játékosok előnyben, ők már megszokták, hogy nem minden úgy sül el, ahogyan azt szeretnénk, namármost ezt a zork életérzést szorozzuk meg valami nagyon nagy számmal, és meg is kaptuk azt, amire számíthatunk a GW új könyve kapcsán. Ha komoly stratégiát keresel, garantált a kudarcod, de ha szeretnél 24 kockával varázsolni vagy hatalmas szörnyeket berakni a játékba, akkor hajrá! Én szeretnék ? ezért is ruháztam be e könyvbe.
S lőn, ezt emígyen tegyétek feleim a játékkal:
Megegyeztek a csata pontszámában, majd annak 25% -ért pluszban mindenki hozhat extra dolgokat ebből a könyvből. Maximum egy gigászi ereklyét (tárgy), maximum két szörnyet, illetve egy paktumot lehet kötni. Ez utóbbi démon vagy élőholt szövetségest jelent, ezért is paktum. A szörny megkötését pedig úgy hívják, hogy Scrolls of Binding. (3000+ Grand Army esetében 2 ereklye, 4 szörny, 1 paktum a hozható táp.)
A játék kezdetén a csatateret négy egyenlő részre kell osztani, majd négy Fulcrum-ot kell elhelyezni ezeken a táblanegyedeken. A játékosok felváltva elhelyezik őket, természetesen vannak távolság megkötések is (18? ?nál közelebb nem lehetnek, és minimum 6? a tábla szélétől vagy a közepétől).
Ezek után kidobjuk a kezdő játékost, aki térfelet választ, és felrak egy-egy varázslót a saját térfelén lévő Fulcrum-ra. Ezek után jönnek az egységek majd a később tárgyalt küldetések alapján, de nem lehet 6?-nél közelebb tenni semmit sem a Fulcrum-okhoz. Ha nem fér fel valami, akkor reinforcements-ként jön fel később. Ennyi az előkészület maga, a játék közben pedig a mágia fázis van iszonytatóan felturbózva ? amire számítunk ugye.
(Próbálom lefordítani a Fulcrumot, amit szó szerinti fordításban támaszték, de nem kedvelem az angolt, ezért nem próbálok hasonlót találni, elrugaszkodni tudnék, de inkább maradok a Fulcrum-nál, így mindenki tudja mire gondolok)
Varáááááázsláááááás
Tehát, van nekünk ebben a pillanatban két varázslónk egy-egy ilyen Fulcrumon (persze lehet több-kevesebb varázslónk is), és felraktuk az egységeket. Hoztunk 25% pluszban monsztát meg egy varázstárgyat, és várjuk az izgalmakat. Elkezdődik a játék, a mozgási fázis nem rejt újdonságot, azon kívül, hogy megnézzük az új szörnyeink karakterisztikáit, és várjuk az ellenfél arcára kiülő rettenetet (vagy torz röhögésbe fulladt grimaszt).
Ne feledd, közben a mágia szele 4D6 ?ra nőtt, ebből a két legnagyobbat kapja meg az ellenfél dispellre- ami azt jelenti, hogy nagyon kevés az esély a dispellre, 1-2 spellre tuti nem jut kocka. Ki hoz több tekercset? Ki dob több dupla hatot? Taktika?! (Emlékeztető: az új ?kataklizma? spelleket (ld később) nem lehet dispellezni tekercsből, sőt total power sincs dupla haton ? viszont van miscast dupla haton, egy sima egy új. A régi szabálykönyves varázslatokra természetesen ez nem vonatkozik. Tehát 4 kocka mágia szele, ebből a két legnagyobb a dispell pool ? aki ért a statisztikához, az tudja, hogy általában mindig lesz annyi kockád pluszban, hogy az ellenfél ne tudjon egy fontos varázslatot semlegesíteni – je!)
A varázsfázis elején a Mágia Szele dobás, és minden más előtt jön a Wheels of Magic megpörgetése, a mágikus fluxuskondenzátor beállítása (Magical Flux). Zárójel: a word nem ismeri a fluxuskondenzátor szót, nem értem, én ezzel nőttem fel.
Most nyer értelmet a könyv hátlapján lévő pörgettyű, amit jól megpörgetünk (már akinek rendesen működik), és a 8 különböző mágiaforma egyikén landoló nyíl megmondja, hogy ebben a körben milyen mágiaformákat turbóz fel a fluxus. Aki birtokol a kör elején legalább egy Fulcrum-ot, az egy előre megmondott irányban D3-mal módosíthatja a dobás irányát. Így egy picit lehet befolyásolni a fluxust, arra mindenképpen jó, hogy az ellenfél mosolyáról lehervasszuk az arcát.
Ez a Fluxus azt jelenti, hogy a 8 Lore egyikére minden varázsláshoz plusz 5-öt kapunk, ami nagyon jó. Ugyanakkor fel van sorolva apró betűvel az összes mágiaforma, és azok is kapnak pluszokat. Dark vagy High: +4, és a skaventől kezdve az ogrékig bezárólag +3. (Ha jól értelmeztem az egyik eldugott kis szabályt, akkor a Lore of Athen Loren -azaz Wood Elf mágia- High magic-nek számít, tehát ők is kapnak pluszt. Így sajnos a reménységem a jövőre megjelenő WE szabálykönyvben kicsit megtört, hogy nincs külön felsorolva erdei barátaim mágiája, de még bizakodó vagyok, lásd később.)
Fulcrum, avagy amivel alátámasztod a varázslót
Az a vari, aki ezen áll, kap 3+ wardot, épületnek számít, de csak egy modellel harcolhat, multiple wound nincs (nem igazán lehet leágyúzni), nem lehet lestompolni. A félrevarázslás során pluszban még a sima táblázat mellé dobni kell a Fulcrum táblázaton is (a törpék is, bár ők külön vannak kezelve). Ez a táblázat vegyesen tartalmaz számunkra kedvező és kedvezőtlen dolgokat, de azért készüljünk fel a meglepetésekre.
Ami a lényeg lesz ezekkel a Fulcrumokkal kapcsolatban, hogy minél többet uralj, mert ettől függ az, hogy milyen erősen tudsz varázsolni. Ha legalább egy ilyened van, akkor minden mágiaformához tartozó extra varázslatokat mondhatsz el, Presence (Jelenlét) szinten. Ez a legalacsonyabb, de tápok vannak már itt is, soha nem látott tűzlabda és társai. Ha legalább annyid van, mint az ellenfélnek, akkor Equllibrium varázslatokat is elsüthetsz. Ha pedig több Fulcrumod van, mint az ellenfélnek, akkor Dominance szinteűeket varázsolhatsz. Mondanom sem kell, hogy a táposság egyre erősödik.
A Varázstárgyak legtöbbje is bír ilyen képességgel, azaz minél több Fulcrumot irányítasz, annál erősebbek. Érdemes tehát varázslógyilkos karaktereket is hozni. Káosz előnyben, hiszen nekik a T4, 2+ 3++ varázslóik azért bírják az ütéseket, ellenben mondjuk az elfek T3 3++ varázslóival szemben. Az olcsó karakteres seregek is előnyben vannak, különösen az orkok, akik hoznak egy halom goblin mágust, és még jut pont a karaktergyilkos hősökre. Többek között ez az egyik olyan elem, ami a taktika és stratégia ellen van ? de azért ez még nem zavaró annyira.
Tárgyakról és Varázslatokról
A varázstárgyakról csak annyit mondanék, hogy teljesen unbalanced az egész. Száztól kétszázötven pontig terjednek, eltérő táppal, eszement dolgokat hozhatunk, teljesen elgurult a gyógyszer a GW-nél. Semmilyen szinten nem illeszkednek a megszokott dolgok közé ezek a cuccok. Ötletesek, az tény, de olyan kombók jöhetnek létre, amitől a csatából teljesen kiveszik az, ami pl. számomra ?és talán az univerzum eddig lezajlott legtöbb csatájában – az egyik lényeg: a Taktika. (a másik lényeg, hogy győzz ? na itt az megvan 🙂 )
Nem csak a varázstárgyak, de a varázslatok is arról szólnak, hogy rakj fel minél több mindent a pályára, dobj minél több kockával, és élvezd, hogy BUMM és BAMM. Tudom, ezt már milliószor hallhattad a 8. kiadás kapcsán. Eddig ez túlzás volt, azért kell taktikázni a 8. kiadásban is ? igaz, nem annyira, mint régebben. Talán még jobb is így néha, talán nem.
De a Storm of Magic olyan szinten mellőzi a taktikai elemeket, hogy egy nagy kockadobálás az egész ? ami jó szórakozás tud lenni, még egyszer hangsúlyozom. Ám, ha kijön egy spell vagy egy spec varázstárgy, az ellenfélnek annyi. Ahogy KGB fogalmazott: az nyer, aki kezd. És valami ilyesmi.
Hatalmas mennyiségű sebzéseket tudsz kiosztani, bizonyos seregekre legyőzhetetlen kombókat tudsz létrehozni. Ez jó móka ? tudjátok, ahogyan az előző cikkben írtam? jó móka egyszer, talán kétszer. Harmadszorra uncsi, negyedszer normális szórakozás után nézel, ha nem tetted volna meg korábban.
Pl: Life-ból körönként teremtesz egy erdőt 48?-en belül, ami lerakáskor sebez 2D6 S4-et 10+ -on. Utána ? ha mondjuk Wood Elf vagy ? akkor még tudnak a varázslóid olyat 10+ -on (még a Brainchwraith-ek is, ha lvl1 varázslók), hogy leraknak D2 erdőt 48?-re. Utána elkezded szórni a Tree Sing varázslatot. S van egy olyan varázstárgy, amivel minden erdő Blood Forest, és erősségtől függően 2-3-4D6 S6 hitet okoz a szokásos helyett? Na, leeset? Szóval első körben leraktál 3 erdőt, ami ha Citadell Forest (mert az), akkor lefedted az ellenfél seregét, és kvázi kinyírtad a Tree Sing-gel. És most csak ez egy ötlet volt részemről, egy az ezer közül. Nem akar ilyet minden WE játékos? De. (Ki játszik velem? A kérdés komoly!)
KGB vetett fel egy ötletet, tolmácsolom a szavait. Fogsz egy gobbó varázslót, berakod 50+ gobbó közé. Odaadod neki Ibn Naggazar Fekete Könyvét, amitől a Gobbónk Shadow és Death Loremaster lesz. Ekkor, ha elmond egy varázslatot, akkor kontrollált Fulcrumok számától függően 1-2-3 D6 darab gobbót fel KELL áldoznia, és ennyi PLUSZ kockát kap a varázslathoz. Ezzel pedig mehet a 6 kocka fölé, és a körönkénti max 24 pool fölé. Vannak tömegpusztító varázslatok ebben a két lore-ban? Első körben eldurrantja mindet? Igen. Belehal a gobbó? Igen, de nem számít, mert ötször több pontot hozott. Na és?
Remélem tudtam érzékeltetni azt a táp, sebzés és babapusztítás mennyiséget, amit véghez lehet vinni a mágia fázisban? Ami egyébként tök ötletes, de minden, csak nem az a Warhammer Fantasy, amit játszunk.
Ki fog nyerni? A káosz meg a gyík, mert neki T4 lényei vannak páncéllal. Vagy a skaven és az ork a 3 pontos csillió figurával. Ki visz be több sebzést? Ki él túl tovább? A mozgás nem nagyon számít, mert a varázslatok általában 48?-esek kb.
Még egy ötlet: hozol egy tűzvarázslót, és az első körben elsütsz az ellenfél mágusára mininum 9D6 S4 hitet, ami T4 ellen 15 seb átlag, ebből csak dobsz 2-3 darab egyest vagy kettest a wardra. Annyi volt a varázsló? Igen. Elfek hátrányban. Az nyer, aki kezdett? És van még ilyen?
Remélem érthető volt így már az első részben történt lehúzás. Ám ez is egy élvezet, néha szükség van erre is, hogy ezt megéljük! Én tényleg jó játékot kívánok mindenkinek, várom a csatabeszámolókat!
(Cikk folytatása a kimaradt részekkel hamarosan. Szó lesz még a cantrip-ekről, a törpékről, hogy ők miként is oldják meg a mágiát, meg egy kis szörnybemutatóról. És akkor megértitek, hogy miért mondható el, hogy az nyer, aki kezd.)
Ez is olyan, mint az Apocalypse. Kétszer érdemes BARÁTOKKAL kipróbálni, aztán soha többet nem játszani vele. Sajna.
Új küldetések legalább vannak benne?
Bár én még csak érdeklődök a WHFB iránt, de nagyjából már értem a szabályokat. És ez elég szarul hangzik…
Tehát a GW folytatja WHFB terén is, amit 40k-nál elkezdett… Már várom a Planetfall megfelelőjét is (erődítmény foglalás), ahol szintén az nyer, aki kezd, illetve a támadó olyan tápokat kap, amiket a védő sehogy sem tud kiküszöbölni…