Ahogy a bevezetőben (itt és itt) említettem, ez a cikksorozat kimondottan kezdőknek szól, akik most raknák össze a Birodalmi seregüket. Illetve, felvázolok még néhány használható seregötletet a későbbiekre. (A magyar seregkönyv itt található, illetve a Games Workshop hivatalos oldala az Empire seregről pedig emitt.) Fontos: ezek csak támpontok, sose feledd el. Ha te mást szeretnél kipróbálni, akkor inkább tedd azt. 🙂
Alapok
Az Empire Battalion egy kiváló befektetés lehet, hiszen minden olyan megvan benne, ami egy birodalmi seregbe kötelező. De már itt ketté kell választanod a seregépítésedet attól függően, hogy mennyire szeretnél fluffos, játékos birodalmi sereget, illetve mennyire erős versenysereget.
Gyalogos sereg
Merthogy, bizony a birodalmi Core választás (aminek ugye legalább a sereg összértékének 25%-a kell legyen) szinte tálcán kínálja a gyalogos egységeket. Spearmen, Swordsmen, Halberiers, Free Company, és a lövősök: Íjászok, nyílpuskások, puskások. Specialban pedig a Great Swordos és a Flagelláns osztag.
Az előző (8. előtti) kiadásokban ezek alkották a sereg gerincét, az izgalmas detachment szabályokkal. Sajnos az azóta megjelenő új könyvek és a 8. kiadás eléggé használhatatlanná tette ezeket a blokkokat arra, amire az ember elképzelte: hogy a sereg gerincét alkossák.
Mielőtt felhördülnél, ez nem az jelenti, hogy nem lehet játszható sereget létrehozni a gyalogos babákkal! Ütőerő ugyanis ezekben a szimpla gyalogosokban sajnos nincs, illetve kevés, éppen ezért nem arra valók, hogy azzal nyerjenek neked, hogy ölnek. Ezt most az elején fontos tudatosítanod.
Ugyanis lehetőséged van csak lovagos-ágyús sereggel játszanod, ami igazán erős. De ha te szeretnél gyalogságot a seregbe, akkor annak jól meghatározott célja lesz, és nagyjából két nagy (30-40 fős) blokkot érdemes majd begyűjtened. Első körben.
Lövős sereg kiegészítés: előző kiadásokban nagy keletje volt az empire gunline seregnek, ahol rengeteg puskás és ágyú nehezítette az ellenfél életét. Sajnos ez mára már nem működik, mert általában a seregek a második, de legkésőbb a harmadik körben rohamozni fognak rád, és ennyi idő alatt nem lehet a puskásokkal érdemi veszteséget okozni. Azt kell, hogy mondjam, az elmúlt pár évben nem is láttam puskás osztagot játékban.
Amire szükséged lehet különböző seregkoncepciókhoz, az 5-10 archer detachmentnek vagy 10-20 archer 1-2 skirmish blokknak. Ne feledd, a skirmishek tudnak march után is lőni, igaz -1 ?ggyel, de ez a taktika része lehet. Amit még ajánlhatunk, az a nyílpuska, ami a 30-as lőtávja miatt választandó. Én kezdő seregbe nem biztos hogy raknék ezekből. Később elfér ezekből is.
Huntsmen: ők az íjász srácok scout kiegészítései. Ha szeretnéd ezt a taktikai előnyt, érdemes használni, s úgy is vannak íjászaid, mert említettem, hogy őket érdemes összerakni.
Gyalogosok: Ami ajánlott, az egy 30 (inkább 40) fős Alabárdos (Halberdier) osztag, ez lehet ugyanis egy kiváló üllő osztagod egy Generálissal. Az alabárdost éri meg mindenképpen választani, mert ő legalább 4-es erővel üt, és csak hat pont. Pajzsot nem érdemes rámodellezni, mert ne feledd, az alabárd kétkezes fegyver, csak lövések ellen védene a pajzs, közelharcban nem. Olcsó, jó választás.
A másik, a Spearmen illetve esetleg a Swordsmen. Szintén ízlés kérdése, hogy te mire esküszöl. Ha a két gyalogos blokk koncepcióban, akkor a lándzsás olcsó, csak 5 pont. A swordsmen tovább bírja a parry save miatt esetleg, és 4-es WS-e van. Érdemes úgy csinálnod, hogy 10 ilyet, 10 amolyat, 10 emilyet raksz össze, az első sorokat ezekből töltöd fel, és akkor a játékaidban tudod mondani, hogy ők emezek. Itthoni versenyeken sem lesz belőle gond. A lényeg, hogy 20 fő alatt semmiképpen ne rakj be blokkot! Tanácsos inkább a 30 (de inkább 40) fős osztag. Tanács: unit filler! Olcsó, 4-6 babát spórolsz valami fél órás barkácsmunkával.
Azt fogod tapasztalni, hogy kiraksz 40 babát az asztalra, jön valami brutál osztaga az ellenfélnek, levesz tőled 5-10 figurát, te pedig örülsz, ha bevittél pár sebet. Steadfast maradsz ? jöhet az ellenroham. Tehát ebben gondolkodj, a gyalogosok nem arra valók, hogy öljenek.
Ami gyalogos modell a rendelkezésedre áll még, az a flagelláns. Előző kiadásban így indult minden empire sereg, igaz láttam most is ETC sereget egy nagy osztag flagival? de? Páncélozatlan T3 lények 12 pontért? Azért, hogy az első körben üssenek S5-tel, utána meg s3? Elgondolkozhatsz egy nagyobb osztagon, ha szeretnél, próbáld ki proxyzva.
A következő, szintén a spec-ben lévő gyalogság a 11 pontos greatswordosok, akik 4+ -os páncélban S5-tel ütnek: na ez egy ütőképesebb, de empire viszonylatban szintén drága osztag. De van értéke, ha teljes, nagy gyalogseregben gondolkodsz, akkor ő bennük lehet fantázia.
Lovas sereg
Ahogyan említettem, a birodalomnak van a legolcsóbb és ár-érték arányban a legjobb lovassága, ráadásul mindezt a Core választásban! Ez kínálja magában a lovas sereget. Ne feledd, az 1+ -os páncél nagyon nagy védelem! Elképesztően sokáig bírják a harcban, és hogy ütni is tudjanak érdemes IC lovagokat hozni a 4-es erő miatt. Pár karaktert beraksz az osztagba lovon, és lesz egy nagyon túlélő egységed, és a karakterekkel még ölni is tudsz. Ez szinte kötelező, ha birodalommal játszol.
Gondolkodhatsz 5-6 fős csapásmérő egységen, akik szintén nehezen ölhetőek, nagy túlélők, vagy 10-14 fős hatalmas buszokban. Tehát alap esetben a battallion lovasaira mindenképpen szükséged lesz, illetve még egy doboz lovagra. Ha gyalogosokat hozol főleg, akkor ők mellőzhetőek (ha van Demigriffed).
Demigriffek: bár anyagilag drága befektetés, ha ez probléma, akkor keress olcsó konverziót. Láttam már játékboltban kapható műanyag dolgokkal helyettesíteni, vagy Fenrasian Wolfokkal (40K)-ból. A lényeg, hogy erősek, végre valami, ami közelharcban is üt. Ha azt akarod, hogy ne szeressenek, (és mondjuk szeretnél versenyt nyerni), hozz ebből sokat. Meglátod mi lesz. Az 1+ -os páncél és a T4, mondjuk 4 darabnál 232 pontért olyan stabil erő, ami sok seregből hiányzik. Must have.
Ágyúk és társaik
Ágyú kell, kettő mondjuk mindenképpen. Nagy lényeket ölni szinte kötelező, ne is vesztegessük rá a szót. A mortar sajnos felejtős most ebben a kiadásban, bár hiába nagy template, az S2 miatt szinte használhatatlan. Ne rakj össze ilyet.
Régen az Outriderek nagy lövőelőnyt rejtettek magukban, de mivel a 8. Kiadásban olyan nagy blokkok jönnek, hogy nem tudod őket rendesen leaprítani sok puskás lövéssel, ezért ők is a polcon várják jobb idők közeledtét.
Arra jó lehet, hogy mivel Fast Cavalry, ezért vanguard mozgásból bemehetsz velük valaminek pici zavaró egység lőtávjába, és aztán első körben tudsz már velük lőni rendesen (mivel move-or-fire). A pisztolyosok szintén a világ legjobb egységei voltak, de sajnos most már van a pisztolynak is hosszú táv utáni levonása, ezért csak 5+ -ra talál? de még így is kiváló zavaró egység lehet. Sajnos én azt kell, hogy mondjam, hogy a pontjából inkább fektess még egy ágyúba vagy 2 demigriffbe. Persze, játszani, idegesíteni kiváló! Én imádtam.
Steam Tank: Egy mindenképpen kötelező. Pénztárcaszűkösség esetén könnyen konvertálható. Kettő is elképzelhető hosszú távon, de baráti játékban lehet nem fognak szeretni.
A Hellblaster jó ötletnek tűnhet, mégsem szeretik használni. A baj az ilyen ágyús dolgokkal, hogy két köröd van velük lőni, utána rajta lesz valami, és ingyen pont az ellenfélnek. Addig meg nem is biztos, hogy behozza az árát. Egy full-full-full lövős móka seregbe berakhatod, de tudd, hogy a játék végére fel fog robbanni. Tényleg. Mindig. Én nem hoznám, de tudom hogy van aki szereti.
A Helstorm régen szintén kötelező volt, de sajnos most kvázi használhatatlanná minősült. Nem lehet vele hitet dobni ? és innen már nem is kell folytatnom. Miért hoznál valamit, amivel nem lehet eltalálni semmit, csak véletlenül? Persze, ha a random dolgok híve vagy, akkor jó móka lehet? de nem fog leölni semmit sem a pontjáért. Főleg, S3.
Egyéb
Egy hurricanum mindenképpen beférhet a seregbe, jó képességei vannak. Igaz, manapság már szinten mindenkinek van ágyúja vagy valami nagy izéje, amivel ezeket le tudja kezelni, de a steamtank mellett elhiheted, hogy nem ezt fogják lőni. Érdemes vele próbálkozni, igaz egy alacsony pontszámú seregbe nem nagyon fér be? A +1 tohit nagy táp. A Luminark felejtős, bár a bound spellje jó. 120 pontért? De miért hoznál egy 120 pontos bound spellt, ami közelharcban nem tud semmit?
Karakterek
Amikre szükséged lesz: varázsló lovon, 1-2 varázsló gyalog. Más karaktereket konvertálhatsz a sima katonákból, de persze vehetsz is. Egy kis eltérő festés, profi bézelés, és kaptál egy egyedi karaktert. BSB lovon, esetleg gyalog, ha gyalogos sereggel mész. Generális lovon, gyalog. Pap, esetleg oltár hozzá, de az oltár már nem erős, én kihagynám, nem erőltetném. Pap lovon lovas seregbe.
És a lényeg: pegazus, esetleg kettő. Rajta BSB és sima kapitány. Kötelező! Szerezz egy lovat, öntess rá két szárnyat, és készen is vagy.
Összefoglaló
A birodalom szerintem az erős seregek közé tartozik, az 1+ -os páncél (és mondjuk a heaven lore mellé 🙂 ) hatalmas előny más seregekhez képest. Hozhatsz olyan sereget, ahol mindenki vagy lő vagy 1+ -os páncélban van. Halálos. Erős. Taktikával le lehet győzni ? mint ahogyan én le is szoktam gyíkemberekkel, de sosem úgy nyerek, hogy halomra ölném a lovagokat.
Hozhatsz gyalogos sereget hurricanummal, ott annyi babád lesz törhetetlen karakterekkel, hogy nem tud az ellenfél ennyit leszedni, és sok lúd disznót győz alapon oldalrohamokkal meg a detachment taktikával jó esélyeid lesznek. Ez fluffos. Aztán sok lövést is indíthatsz ? de ennek már annyira nincs eredménye, mert a második-harmadik körtől bukó lehet.
Ajánlom a birodalmat kezdő seregnek, ha tetszenek a figurák, mert jó eredményeket lehet velük elérni viszonylag kevés játékismerettel (lovas sereg), de van benne egy nagy adag fejlődési és próbálkozási lehetőség. Plusz: fluffy. Elárulom, hogy az első seregem, még a hatodik kiadásban, a Birodalom volt, és nem bántam meg. Azért adtam el egyébként, mert az ágyúimmal soha sem találtam, mert mindig felrobbantak? De ha jóban vagy a kockáiddal, akkor nem lesz gond. Jó játékot!
Jó cikk.
Flagellánsok. Én hoznám még mindig őket, de 2 ponttal drágábbak lettek, és van náluk jobb. Elfeledted a két legfontosabb tulajdonságukat. Megtörhetetlen, és frenzi.
Pisztolyosok: Jelenlegi HTC seregemben marha jól szerepeltek. Roham elhúzáshoz még mindig tökéletesek, és tudják tartani a lépést a gyors egységekkel.
Hurricanum: Szerintem jó bunker egy Heaven vazsi lordnak. Ha már hasznosnak tartod a hevön varázslókat.
Oltár: Nem mondanám haszontalannak, csak a cseriot volta miatt nem tud lépést tartani a lovasokkal. Ezt tudnám felírni hátrányának.
Hellblaster: 2 darab egész jól működik mestermérnökkel. Hatótáv ami gáz. De ha jó köröd van azé az 5ös erő páncéltörő csúf dolgot tud csinálni.