Seregépítés: Első lépések

warhammermostpopulararmies1-620x350Ez az írás leginkább azoknak szól, akik most vágnak bele a hobbiba. Sok gondolatot találsz majd itt, különféle  szempontokat vettem figyelembe. S bár próbáltam mindent mindent részletezni, amivel egy kezdő találkozhat, nyilván nem lehet tökéletes az írás, de azt gondolom sok segítséget adhat az első lépéseknél.

A cikk folytatása pedig az lesz, hogy végigmegyünk az összes fajon, hogy hogyan érdemes felépíteni, és milyen seregopciók várnak rád.

Mielőtt belevágnál a hobbiba, érdemes egy önelemzést végezni: mi a célod a warhammerrel? Nagyjából három utat lehet felvázolni, ehhez más és más seregépítési tanácsokat és lehetőségeket kell számba venni. A seregépítésnél majd ezt a három szempontot fogom figyelni. Természetesen biztos van átfedés, meg felesleges ezt kategorizálni, de aki csak festett figurával szeret játszani, és három év alatt húz fel egy sereget, nyilván teljesen máshogyan látja az adott fajt, mint aki használtan vesz egy teljes armadát és azonnal versenyekre megy.

Aktív- és verseny típus

Ha komolyan veszed a játékot, hosszú távra tervezel, az aktív kluban játszás mellett a versenyek is érdekelnek. S valamilyen szinten fontos számodra az, hogy életképes legyen a listád.

Hobbista típus

Ha van egy sereged, néha-néha leveszed, barátokkal játszol, saját kluban összejöttök, a fluff néha fontosabb mint a szuper-optimalizált lista. Ha csak azért raksz fel valamit az asztalra, mert van, és mert jól néz ki, és szeretsz vele játszani.

Festő típus

Akit inkább a modellezés, a festés, a konverziók és a “művészet” része érdekel. Nem is annyira a játék, mint a modellek számítanak. Amikor csak azért kezdesz el valamit gyűjteni, mert jól néz ki,és jó lesz kifesteni.

Tudom, mindenki több típusba tartozhat egyszerre, ám én főleg az első, és részben a második kategóriába sorolható gémereknek tudok csak segíteni, hiszen magam is ilyen vagyok.

Seregválasztás

Néhány alapvető tanács:

  • Nézd végig az összes sereget a GW honlapján, szemezgess melyikkel tudsz “kinézetileg” azonosulni. Ez elengedhetetlen, mert később ha nem veszed őket szívesen a kezedbe, nem fog akkora élményt nyújtani a játék. Mindig fogsz szebb/fluffosabb sereget találni. Szóval fontos, hogy kinézetre mindennel rendben legyél (persze, csak ha ez fontos számodra)
  • Hacsak nem a “festő-típus” vagy, akkor bizony nem mindegy, hogy milyen erősségű sereggel kezdesz. Egy nehezen játszható, trükkös, gyakorlást igénylő sereggel elmehet a kedved a játéktól, ha sorozatos sikertelenségek érnek. Ezért, ha már kinézetre megvan a faj, akkor nézz utána. Például itt a blogon a “seregelemző” tag alatt eléggé használható képet kaphatsz a seregekről. A magyar fórumokon segítőkész társaságot találsz. Külföldi fórumokkal az a baj, hogy túl sokan írogatnak túl sok mindent, ezért ha nincs biztos forrásod, könnyen belefuthatsz okosan előadott balgaságokat.
  • Nézd meg mennyi pénzed van a hobbira. Igen, ez egy drága hobbi itthon, legalább is attól függ eddig honnan nézted. Mondjuk havi 5-10e forinttal biztos lehetsz benne, hogy egy év alatt (vagy korábban) élet és versenyképes sereged lesz. (Ez egy örök téma a hobbin belül, hogy drága-e és mennyiért lehet felhúzni egy sereget. Ahány ház, annyi szokás).

Tehát: tudj azonosulni a fajjal/háttérrel, és azért nem árt, hogyha a sereg által nyújtott tanulógörbe és játékstílus is fekszik.

Játékstílus

A játékban négy fázis van, különböző fajok különböző módon használják ezt, és nem egyforma erősek ezekben.

Mozgás: Ebben a játékban (warhammer fantasy) bizony bátran kijelenthetjük, hogy ez a legfontosabb fázis. Itt dől el minden, itt kel nagyon ügyesnek lenned. Ez maga a rákfenéje a játéknak. Bár vannak “odamegyek és oda****” seregek, azért mindegyikkel nagyobb sikereket érsz el, ha jól taktikázol.

Kezdőknek javasolt tehát a kis tanulógörbével rendelkező sereg, de ez kiváló lehet arra, hogy akár egész életedben végigkísérjen. Mert azt gondolom még a “könnyebb” seregekben is tudsz izgalmas, fluffos kombinációkat összerakni. Tehát ez csak egy szempont.

Mágia: szeretsz-e varázsolni? Nézz meg egy-két meccset, lásd meg mire jó a mágiafázis. Vannak magic-heavy seregek, amelyek kiáltanak a varázslók után, és vannak olyanok, ahol elhagyhatóak a mágiavédelmen kívül. Izgalmas és hajtépő is egyben. A 8. kiadásban főleg a buff és a debuff az, ami nagyon erős tud lenni. A röpködő varázslabdák nem annyira jellemzőek, csak a nagyobb hatású, tömeggyilkos varázslatok. Bizony ilyenek is vannak, plusz sok faj saját (sokszor halálos) mágiaiskolával rendelkezik.

Tomb_Kings_necrosphinx_vs_Shaggoth_Gregory_RossettoLövés: szeretsz-e lőni? Manapság már ugyan szinte minden seregnek van ágyúja/kőhajítója, ezért a korábbi kiadásokban volt inkább jellemző, hogy full-lövős seregek életképesek (és utálnivalók) voltak, de most a 8. kiadásban ez egy fontos, létező, általános tendencia: így vagy úgy szinte mindenki lő. Az elfek íjakkal, majdnem-mindenki ágyúval, a gyíkemberek mérgezett lövésekkel, vannak lőporos fegyverek, s akinek ágyúja nincs, annak meg kőhajítója van. Közel sem olyan fontos, mint mondjuk a 40K-ban, de szinte minden seregben van lövés. (Mint megjegyeztem, ez régebben nem így volt). Sajnos a sok erős lény miatt és a nagy páncélok miatt a sima íjász seregek kora kezd leáldozni, de az ágyúk, kőhajítók és más trükkös lövések erősek.

Közelharc: Nagyjából itt dől el a játék (hogy mit alkottál a a mozgási fázisban 🙂 ). A 8. kiadás jelenlegi tendenciája ez: minél nagyobb és minél jobban túlélő lényeket minél több/nagyobb ütéssel közelharcba vinni – esetleg minél nagyobb blokkokat. Vannak ugyan közelharc-kerülő seregek (vagyis inkább voltak), de mindenképpen készülj nagy csatákra.

Tehát ha valamelyik fázis izgalmasabb számodra, az alapján is választhatsz sereget: én pl. imádok mágiázni, de lőni nem annyira. Szeretek mozogni, de a közelharci fázisban mindig felidegesítem magam a rossz dobások miatt. 🙂 Ez ki fog nálad is alakulni (pl magic-heavy seregek a Lizardmen és a High Elves. Közelharcra építő seregek pl az Ogre és a Káosz seregei)

Ezen a linken találsz egy táblázatot, ami segíthet

 Ha ezek megvannak, akkor innen már csak az adott fajon belül kell eligazodnod.

Egyéb szempontok

bestwarhammer_fantasy_cavalrySeregméret: fontos tényező, hogy szereted-e a nagy blokkokat sok modellel, vagy a páncélozott lovasságot, vagy a nagy szörnyeket és más förmedvényeket. Netán elit-sereget szeretnél, ahol kb 25-35 babát raksz fel. Míg egy horda vagy MSU (multiple-small-units) seregbe 100-150 lény is befér.

Festés: ha ki szeretnéd festeni a sereged, akkor jól gondold meg, hogy miket kell festened! Én pl nem szeretek embereket festeni, szeretem a szörnyeket vagy páncélos dolgokat, ahol elereszthetem a fantáziámat a színvilággal. Van aki a birodalmi tartományokat kedveli, vagy az orkok simogató zöldjét, vagy a patkányok barna szőrtengerét. Érdemes közelről kézbe venned ilyen babákat (elmenni a Games Day-re), és elképzelni, hogy te mit fogsz szeretni.

Pontszám: Amit tanácsolni tudok: szerintem fantasy-ban normális csatát 1500 ponttól lehet játszani, de inkább 1800-2000 pont körül kezdődik az igazi izgalom. A legnagyobb rangos ETC-n (European Team Championship), vagy itthoni verziója a HTC-n a pontszám 2400. Ez az a belőtt pontszám jelenleg a 8. kiadásban, ahol nagyjából kiegyensúlyozottan, a sereged csínját-bínját kihasználva tudsz építkezni. Érdemes tehát erre a pontszámra optimalizálnod a későbbiekben.

Saját stílus: nyilván a legfontosabb, hogy megtaláld, hogy mi is a Te stílusod. Ha jól utánajársz és jól választasz sereget, akkor könnyen egy életre szóló “első sereged” lesz.

Spiderherd

(A képen például a játékban nem létező spider herder-ek láthatóak az Ork squig herder-ek helyett)

Konverzió: Ez részben alkati dolog, hogy szeretsz-e konvertálni, azaz saját kezűleg összerakni modelleket, mint pl. törpe kőhajítót, vagy mindenféle alkatrészből egy Skaven Abomination-t. Vannak seregek, amik szinte sikítanak hogy konvertálj. Vannak olyan GW-s seregek is, amelyeket össze tudsz rakni más gyártó figuráiból, olcsóbban. Nagy lényeket néha lehet cserélni 300 forintos műanyag szörnyekkel. Itt csak a fantázia )és a pénztárca) számít. Természetesen, ha nem vagy konvertáló típus, akkor ennek nincs jelentősége.

Herohammer: Azaz hősökre alapuló játék. Mit szeretsz? Sok blokkok, vagy nagy és erős hősök, amelyek elviszik hátukon a seregeket? Vannak fajok, amelyekben kifejezetten fontos, hogy a hősökre építs, mert erősek, ám van ahol két-három kötelező generális-bsb-varázsló hármason kívül nem érdemes mást hozni. Nyilván ez változó lehet a játékstílusodtól függően, de gondolj rá, hogy szeretnél-e látni a csatamezőn sok és erős hőst.

Fém/műanyag: ez már egyre kevésbé, mondhatni semennyire sem számít, hiszen a GW nem árul már fém modelleket. De ha te fém párti vagy, akkor régi, előző kiadású dolgokat érdemes begyűjtened. Az ebay is segítségedre lesz, de ha most veszel sereget, akkor szinte csak műanyag modelljeid lesznek. Vagy az úgynevezett FineCast, ami a fém modellek leváltásáról szól, műgyantával helyettesítve. Erről külön cikket lehetne írni, ahol rengetegen elmondanák a véleményüket. Lehet szeretne és nem szeretni (főleg nem szeretni), de érdemes a finecast helyett konvertálnod esetleg, vagy előző kiadású dolgokat beszerezned.

S ugyanakkor ne feledd: nincs általános szabály! 🙂 Vannak akik táp seregekkel sem tudnak versenyen nyerni, és vannak akik olyan listákkal döngetnek földbe, hogy elképzelni sem tudod miért. Csak az számít: jól szórakozz, olyan sereggel játssz, amit szeretsz, ahol élvezettel vezeted őket csatába. Fedezd fel a saját stílusodat. S a lényeg: játssz!

[Total: 0    Average: 0/5]
Címke , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

2 hozzászólás a(z) Seregépítés: Első lépések bejegyzéshez

  1. Petrow mondta:

    A kitűnő összefoglalóhoz csak két dolog:
    1.)A hobbi költségvonzata miatt a festegetős hozzáállást leszámítva alaposan gondold meg az első vásárlásod. Itt érdemes félretenni a “nekem ez tetszik a legjobban” érvet, és olyan dolgokat venni kezdésnek, amit később is tudsz használni.

    2.) Különösen a versenyorientált seregnél vedd figyelembe, hogy a figurák gyártója nem jótékonysági intézmény. Drága figurákat árul, tehát sok drága figura = sok profit. Fantasy-ben nem tudom, mennyire van jelen, de 40k-ban jól nyomon követhető, hogy egy új codex kijövetelével a meglévő, addig mindent vivő sereg 30-50, uram bocsá’ 80-90%-a mehet polcdísznek, és új figurákat kell beszerezned, hogy versenyképes legyen a sereged. Egy kifejezetten versenyármádia életciklusa nagyon rövid.

  2. Styx mondta:

    Nagyon köszönöm a cikket (és az egész blogot)! Érdekes, igényes, és _rengeteget_segített_! köszikösziköszi! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..