Miért jó játszani a High Elves sereggel

Engedtessék meg nekem, hogy Petrow (és TengerSAM) által fémjelzett, 40K-hoz íródott seregbemutató cikksorozatot, mint ihletet felhasználjam a Warhammer Fantasy seregek bemutatásához. Ennek a sorozatnak az első tagja jön, ahogyan azt a beharangozóban tettem: a Nemes Elfek.

Bevezető

hebookEgykoron ez a faj volt leghatalmasabb és legerősebb Öregvilágon. Mára dicsőségük a homályba veszik, szigetük – Ulthuan – városai pedig évről évre egyre kisebbek lesznek, s a letűnt birodalom szépségét dicsőítik. Bár számuk fogyatkozunk, az Nemes Elfek eltökéltségben nem törnek meg.

Egy seregkönyvnek pedig ezt az ősi hatalmasságot kell tükröznie, ahol a már-már halhatatlan elfek minden egyes halála felett érzett siralmat kell éreznünk. Elit harcosok ők, akik több száz évig gyakorolják a harcművészetet.

Éppen ezért a High Elves seregkönyv írójának nehéz dolga van, hiszen a tükröznie kell ezt az ?elitséget?, de mégis csak ezek az elfek T3 lények, 5+ -os heavy armorban. S ez úgy látszik egy olyan fricska, amit évről évre csak nem tud meglépni az író ? most éppen Mat Ward. Azt hiszem, itt jön a képbe az angol tradícionalizmus, amikor a józan ész ellen szól a megszokás. Hiszen tulajdonképpen, a 8. kiadásban miben is különbözne egy sima patkány egy lándzsás elftől? Mi éri meg jobban? Az 5 pontos clanrat vagy a 9 pontos nemes elf? S akkor még jobb kérdés: a 7 pontos dark elf?

Természetesen tudjuk, hogy mindig a sereg egészét kell tekintenünk, de bizony pusztán azért, mert valami High Elf, általában többe kerül, mint a többi sereg azonos képességű egysége. Na, de ezt majd később, hogy tényleg így van-e. S valahol meg is értjük, hogy itt a legnemesebb fajról van szó, akik egész Öregvilágot vigyázták. A fluff részét alá is írjuk, csak az a kérdés, hogy ez mennyire megy majd a játék rovására? Derítsük ki együtt.

Általános szabályok

hecardÁltalában véve vegyesek az érzéseim az új kódexszel kapcsolatban. Illetve tulajdonképpen inkább pozitív, mint negatív. Az látszik, hogy legalább nem kaptunk egy auto-win sereget, viszont megmaradtak illetve bővültek a régi lehetőségek: lövés, mágia, gyalogság, lovasság és új szörnyek.

A seregkönyvnek sikerült tükröznie a fluffot, hogy minden egyes elf emberfeletti tulajdonságokkal rendelkezik, hatékony a mágia, hiszen még az újszülött elfike és mágikusat pottyant. Könnyen halnak, de varázslatos védelemmel rendelkeznek, amit a High Magic lore attribute meg a varázstárgyak hivatottak jelképezni.

Ami az egyensúlytalanságot jelenti, sajnos megjelentek az auto-include egységek, mint a Főnixek, abból is a Fagyos fajta. Szidhatjuk a GW üzleti politikáját, vagy csak pusztán nincs végiggondolva a könyv, de első olvasatra és a netes csatajelentéseket átnyálazva az látszik, hogy továbbra sem lesz könnyű dolga a HE játékosnak. Természetesen egy év múlva ezt majd jobban fogjuk látni.

Ugyanakkor azt látom, hogy sok apró taktikai elemmel bővült a könyv, ami az okos játékos kezében halálos lehet. Tehát nem szabad leírni nemes őseinket, pusztán meg kell tanulni velük játszani. Látszik, hogy nem egy Ogre sereg, ahol berakod a szokásosat, betolod az ellenfél arcába, és kész. A cikk írása közben egyre jobban tudtam örülni az új dolgoknak, tehát bátran kijelenthetem előzetesképpen: ez egy kiegyensúlyozott, bizonyos körülmények közt erős, de mindenképpen taktikus seregkönyv, aminek tudni kell az erősségeit és a gyengéit. Persze a tapasztalat majd megmutatja.

Nézzük akkor az kódexet.

HEUniMartial Prowess: Az eddigi Speed of Asuryan-t felváltotta a szimpla Always Strike First, azaz most már a Great Weapon-ok is I sorrend szerint ütnek: azaz elveszítették az általános újradobást a magas I és az ASF miatt. Ez fájó pont lehet, cserébe kaptunk viszont egy Martial Prowess szabályt, amitől olyan vitézek az elfek, hogy +1 sorból támadnak, minden szabály felett. Még az íjak is +1 sorból lőnek, azaz alapesetben 3 sorból. Az MP minden RnF és lovas katonának megadatott, tehát a sima lándzsásoktól kezdve a White Lionokig mindenki három sorból üt, illetve a sparelfek 4-ből, ahogyan eddig.

Valour of Ages: A Dark Elfek ellen újradobják a Panic, Fear és Terror teszteket. Illetve, itt érdekes a megfogalmazás, ami úgy szól angolul, hogy ?If your opponent?s army rooster contains one or more models from WH:DE??. Ez arra enged következtetni, hogy bizony a 9. kiadásban készülhetünk mi is a szövetséges rendszerre, mint most a 40K-sok a hatodikban. Hiszen mi másért lenne ez a megfogalmazás? Eddig soha nem így tették. Persze ez csak spekuláció, de máshol is felbukkan ez a fajta megfogalmazás.

Lileath?s Blessing: A varázslók +1-et kapnak a High Magic varázslására, ami a Book of Hoeth-tel egy egész jó mágikus sereget sugall nekünk. Szintén egy auto-include lesz így a varázsló, de ezt teljesen el is tudjuk fogadni a fluff szerint, hiszen mégiscsak a Slannok után ők a mágia mesterei.

Fireborn: 2+ -os ward tűz ellen és Flaming Attack, ahogyan azt sejthettük.

Arrows of Isha: Mágikus támadás, és a Forces of Destruction ellen -1 AS. Sajnos csak az elit és drága osztagok rendelkeznek ilyennel, a sima Íjászok nem, ami még belefért volna szerintem.

HABIthilmar Barding: Ahogyan eddig is, nincs -1 movement levonás a barding után, szerencsére ez megmaradt. Így a HE-ek továbbra is bízhatnak gyors (9M) mozgású lovakban, tehát a manőverezni szerető játékos továbbra is élesítheti taktikai karmait.

Dragon Armour: Sima Heavy Armor, Fireborn szabállyal (tehát tüzeset is üt!), és extra 6+-os warddal. Ez utóbbi azért jó, mert a Shield of Saphery tovább növelgeti majd a karakter wardját. (SoS: a High Magic lore attribute, lásd később).

Lion Cloak: Marad a +2 védelem, de csak a nem-mágikus lövések ellen. A White Lion osztagot tehát továbbra is túlélővé (3+) teszi a lövések ellen. Itt már csak az a kérdés, hogy akkor miért válasszam a testvér-osztag Swordmaster-t ugyanannyi pontért, aki kisebb erővel üt, és nem is stubborn? Na, de erről majd később.

Bow of Avelorn: Sima 30? bow, de 4-es erővel és a korábban említett Isha nyílvesszőivel. Sajnos szintén csak a Rare választású, 14 pontos nővérek vehetik maguknak. Kedves Mat Ward, ismét egy csináltál egy olyan egységet, amit igencsak ritkán fogunk csatamezőn látni. Bevallom, én örültem volna, ha táp (olcsóbb) lesz, és még a GW üzleti politikáját is szidhatnánk. De még ez sincs.

* * *

Beszívva: azaz a High Magic

hecardA High Magic szerencsére jól sikerült. Eleve az említett Shield of Saphery (lore attribute) is hasznos, illetve kettő darab Signature spell van, azaz összesen 8 varázslat! Sajnos nincs Lore Master varázstárgy, így a lvl4 varázslónk is csak a felét fogja tudni ? csak győzzön választani. Így szinte kötelezőnek érezhetünk egy lvl4 és egy lvl2 varit is ? de legalább is az előbbi mindenképpen. 4 sebzős varázslat áll rendelkezésünkre, és 4 tápolós, amiből 1 természetesen a Drain Magic ? kicsit másképp, mint ahogyan megszokattuk.

Shield of Saphery (lore attribute): minden sikeres varázslat +1-gyel növeli a varázsló és az egysége ward mentőjét, egészen 3++ -ig ? a következő mágia fázisig. Érdekes, érdekes, de azért hány sikerek varázslatot is szoktunk elmondani egy mágia fázisban? Általában kettőt? Bár lehet erre kombinálni, sok varázslóval szórni az 5+ -os varázslatokat. Szóval egy kedvesség, ami jól tud jönni ? például a főnix gárdának pikk-pakk összehozni egy 3+ -os wardot, és a repülő tzincs lord meg elmehet a búsba. De legalább karaktervédelemre kiváló. Örülünk hogy van, lehetne rosszabb is. Azért valljuk be, melyik lore attribute az a Life/Death-en kívül, amire gyúrni szoktunk? Kérdés: vajon a parry save-et is növeli?

A két signature spell közül az egyik a Drain Magic. 18?, 5+, és az adott osztagon minden mágiát megszüntet a következő mágiafázisig ? RiP-et, hexeket és augmentekt vagy saját vagy ellenséges osztagokon. Ha nagyon akarom, bele tudom magyarázni, hogy tulképpen sebezni sem lehet mágiával az osztagot, hiszen minden spell effekt ?come to an end?. De ezt majd a sok szabályguru megmondja, vagy a FAQ.

A másik signature egy sima 2d6-os varázslövedék (8+), ami szerintem hasznos dolog tud lenni, főleg a gyűrűvel, ami szintén ezt varázsolja el, 3+ -os bound spellként. Sajnos a hatótávja (18?) miatt át kell gondolni a használatát, de szerintem elég erős ahhoz, hogy legyen értelme választani.

images (6)Tulajdonképpen minden varázslat ezen kívül figyelmet érdemel (nem fogok most végigmenni, hiszen 1. a neten fent vannak a varázslatok, 2. lesz fordítás is, 3. meg lesz Army Builder is). Van ugye az 5+ -os gyógyítás, ami Főnixek mellé adja magát. Izgalmas ? és nagy taktikázásra ad lehetőséget!!! ? hogy egy egységet Etherallá változtatva 10? ?et mozgat. Sajnos ezzel nem lehet rohamozni, de az etherálság miatt könnyedén átmozgathatjuk beragadt egységeinket, meglephetjük vele ellenfelünket. Szerintem ez is egy olyan varázslat, ami nagyban ellensúlyozza az elfek gyengéit.

 Az 5+ -os Hand of Glory pedig D3-mal növeli meg a WS, BS, I, M értékeket. Szintén egy kis költségű varázslat, amivel nagy előnyre tehetünk szert. Pl WS3 ?as lények ellen 7-es WS-t csinálni, plusz mozgást adni a következő körünkre?

Ezen kívül még karaktergyilkos és tömegvarázslatok. Ez utóbbi egyike nagysablonos S3-as, ami azért tud aratni, és csak 12?-on jön ki. Van egy kicsit magas célszámmal rendelkező (19+), osztagra elmondandó RiP-es spell, S4-et kap mindenki, ráadásul minden mágiafázis végén is.

Varázslóink pedig 1+ -et kapnak ehhez, ne feledjük, ami a gyakorlatban nagy előnyt tud adni.

Összességében azt gondolom sikerült kifejezetten erősre, használhatóvá tenni ezt a varázsiskolát, ami mind a fluffba beleillik, mind pedig nagy szükségük lesz rá az elfeknek. Bár tudjuk, hogy a mágia egy nagy lutri, de a HE játékosnak ezt a kis előnyt is meg kell ragadnia, ellensúlyozni a drága egységeket. Én roppant elégedett vagyok a High Magic-kel, 5 pontból ötöt adnék rá. Minden van, amire csak szükség lehet.

Varázstárgyak

p11Szintén nem tisztem egyesével végigmenni a varázstárgyakon, csak néhányat szeretnék kiemelni a használhatóbbak közül ? és persze a nagy felzúdulást keltő Banner of the World Dragonról is.

A 30 pontos Star Lance a lovas/sárkányos seregek fő kelléke lehet, de sajnos csak a roham körében adja a +3 erőt és a no armor save-et: de így is a pontjával nagyon erősnek számít a többi noAS tárgy mellett.

A Reaver Bow és a Shadow Armor a Wood Elf vénámnak adja magát együtt, hogy feltegyünk egy scout karaktert egy olyan íjjal, amivel 3-at lő, 6-os BS-sel és 5-ös erővel? de drága, és tudjuk hogy a 8. kiadásban a magányos karaktereknek reszeltek. Utóbbi (az armor), ad egy 5+-os mentőt, ami mellé még vehetünk egy lion pelt-et is meg shieldet, csak kérdés: minek? Ha nem feltétlenül ETC-re gyúrunk, akkor egy előre ismert sereg ellen lehet értelme. A Reaver Bow magában is jó lehet persze, bár én nem szoktam ilyet használni. Sasos karakternek valami T5 vadászatra? Akkor meg nem jobb már egy nyílágyú? Mindegy, benne van a pakliban, karakternek (BSB?) az íjász osztagba kiváló lehet.

S egy szintén auto-include gyalogos-kari varázstárgyat kaptunk, aminek örülhetünk: a 15 pontos pajzs, ami 4+ -os parry save-et ad, varázsfegyver mellett is. Ez táp, és szinte kötelező, még a parry minden hátrányával is. Az osztagba bújtatott karaktert így meg tudjuk védeni szinte mindentől, a 4+ parry igen jól tud jönni, főleg ilyen olcsón. A többi dolog ellen meg van Look Out Sir. 🙂

A 10 pontos talismán ad 2+ wardot az első seb ellen. Osztagcsempának ideális lehet, kihívásban.

Aztán van még egy olyan, ami nagyon jó lenne, de talán mégsem az: mégpedig 50 pontért egy karaktert és sima Spearmen vagy Archer osztagát ambusherré tehetünk. Ki akar második körtől jövő, maximum harminc fős spearman osztagot a hátába? Mindezt 70 (kari) +50 pontért? Újabb taktikázásra adhat okot, de tudjuk, hogy mondjuk 66%-ban feljön a második körben, majd az ellenfél rá tud fordulni, és a harmadik körben rohamozhatunk vele.

adrian_smith_high_elf_warriorsS a 25 pontos, szintén (számomra) szinte kötelező Ring of Fury, ami 3-as bound spellként ellő 2d6 négyes erőt: ez szerintem a kicsit is varázslós seregbe kell, mert az ellenfélnek mindig hagynia kell egy kockát a dispellre.

Egy varázslónak (mármint neki éri meg) szintén adhatunk 20 pontért egy körre +1 sebzést, ami a nagy sebzéses varázslatokkal jól működhet. Szerintem lutri, és nem éri meg, de lehet van rá kombó. Lehet osztagcsempának is adni, esetleg egy hármat, hatos erővel támadó swordmaster? De ehhez meg túl drága. Osztagcsempának csak varázsfegyvere lehet.

10 pontos fear-t okozó köpeny a szakállakból jó lehet arra, hogy az ellenfél Ld-jét folyamatosan teszteltetjük. Egy  karakternek ha befér ? szintén apró előny lehet, főleg ha mondjuk Ogrék vagy hasonló dolgok ellen megyünk csatába. Sokszor múlhat ilyeneken a játék!

Book of Hoeth: kevésbé gamebreaker, olcsóbb és használhatóbb (55p) mint elődje. Talán szintén kötelező varázstárgy a varázslós seregbe. Egy kockát (ami nem hatos) újradobhatunk MINDEN varázsláskor illetve Dispell-kor(!). A kötelező szót már többször használtam, de ez kötelező-kötelező. A mágia lutriját ezzel nagyban tudjuk ellensúlyozni, és nagyobb mágiafölényre tehetünk szert. Ez kvázi mintha +1 kockát adna, hiszen a becsúszó egyes-ketteseket eltünteti, illetve ha nagyon kicsit dobunk, van esély arra, hogy ne bukjuk a mágiafázist az első varázslatnál. Nem is beszélve,hogy +1et kapunk a High Magic-hez.

És akkor, kedves játékostársaim, tádáááá, következzék a bicskanyitó, rinyátindító, hatalmas és elengedhetetlen Banner of the World Dragon. Amit tud: az egységnek 2+-t ad MINDEN mágikus sebzés (közelharc, mágia, stb?) ellen, illetve minden sárkány stubborn 12?-es környezetben. Persze, a démon játékosok ellen biztosan fájó, de szerintem annyira nem vészes (50 pont), hogy egyből gémbréket kéne kiáltanunk. Hasznos, ügyes taktikázással kiváló, bizonyos seregek ellen jól tud jönni, de ha az ellenfél okos (és nem démon), akkor kerülhető, kitaktikázható. Szóval ismét egy olyan tárgy ? szerintem ? ami nagyban segíti a taktikázásunkat. Szükség volt rá.

Hiszen (foglaljuk össze mink van), egy egységet be tudunk védeni mágia ellen, mágikus lövések ellen, és esetleg valami csoda-varázsfegyveres egység ellen. Ennyi. Ez egy taktikai előny. Nem fog mindig működni. Te mit választanál? Én bevallom inkább bíznék egy biztosan magas T ?jű, jó védelmű lényben, mint egy ilyen varázstárgyban. Szóval szerintem teljesen korrekt, nincs vele probléma. Hozol egy főnix gárda egységet, meg egy lobogós White Lion-t, és egész jól elleszel. Esetleg egy harmadik körben rohamozó spearmen blokkot.

De ne feledjük: mi még a Világsárkány zászlajával továbbra is T3 lények vagyunk. Szóval nem akarok hallani egy nyikannást sem. 🙂

Osztagelemző

Alap egységek

HighElvesSilverHelmsAmi a legszembeötlőbb változás az előző kódexhez képest, több egység van a Core választásban. Ide került a könnyűlovasság is, ami jó választás lehet a vanguard miatt. Most, hogy csak 2 sast (osztagot) hozhatunk, ezért a mellé core ? igaz 80 pontos ? FastCav jó helyettesítő lehet. 9-es mozgás, és rohamból 5 db 4-ös erejű ütés nem az, mire máris rohanni fogunk a boltba két osztag Ellyrian Reavers-t venni. Én hanyagolni fogom, hiszen jobban járok egy 95 pontos repülő szekérrel, vagy egy 70 pontos szekérrel. Igaz, ezek nem tudnak marcholni, és nincs vanguard, de nézzük már meg a 30 pontos kutyaosztagokat és hasonlókat összehasonlításképpen. Szerintem felejtős ? sajnos, mert drága. Persze, aki szereti a FastCav-ot, azt nem szeretném lebeszélni. Core kitöltésre kiváló. Egy ponttal lett olcsóbb, mint előző kiadású testvére, és egy pontért lecserélhetjük a spear-t íjra. Én nem igazán tudom mire jó nekünk 5 db S3 lövés, de ez is egy opció.

Szintén másik változás, hogy ide került a Silver Helms osztag. 23 pontért kapunk egy 2+ -os páncélos , gyors lovasságot. Legalább van. Mit nem adna az ember még egy extra páncél mentőért, vagy egy icike-picike négyes erőért? De legalább a Core választásban több lehetősed van eldönteni, hogy full-gyalogos vagy full-lovas sereget szeretnél. Igaz, a 2+ az nem 1+  (sajnos hatalmas a különbség a kettő között), de karakterbusznak, gyors oldalcsapásnak kiváló. Akár 5 fősen hozni többet, akár egy nagy blokkot. Szintén maradt az előző kiadás pontszáma, itt sincs változás, csak a Core-t erősítik.

HighElvesSpearmen

A gyalogságban megkaptuk a szokásosat, a Spearelf, íjászok és a Sea Guardok felállásban. Ez utóbbi továbbra is mostoha sorsa jut, hiszen csak sima bow-ja van, és 3 ponttal drágább (12) a LA+SH kiszerelésben. Már ha pajzsot akarunk neki venni a parry miatt. Igaz, tud lőni, közelharcol mint a spearelf, de drága. Láttam már sereget oldalról masírozó SeaGuard osztaggal, ami körönként jött előre 5? ?et, majd lőtt ahogy a csövön kifért. Most már ráadásul 3 sorból is megteheti? tehát van benne ráció, hogy egyesítjük a spearelf és az íjászok erejét?csak az a drágaság meg a 24?-es lőtáv ne lenne. Én ki fogom hagyni valószínűleg, hacsaknem bizonyos seregek ellen nem.

Egy darab sima Spearelf hozhat 25 pontos mágikus zászlót, ám sajnos az íjászoktól elvették ezt a lehetőséget, így a lángoló zászlót ez utóbbiak már nem kapják meg. A spearelf maradt a régi pontszámon, de az Archers legalább egy ponttal olcsóbb lett ? és plusz egy sorból lő, tehát itt egyértelmű a nyereség az előző kiadáshoz képest. (Csak a lángoló zászló hiánya ne fájna egy kicsit). Ha eddig is íjászban gondolkodtunk, akkor most még inkább. Illetve, nem: hajrá Silver Helms!

Special ? szekerek:

m3180556a_99120210022_LothernSkycutter01_224x160Ahogy sejtjük, itt gyűlik össze a sereg magja, az Elit High Elves sereg elit egységei. Nagy változást nincs az előzőekhez képest, csak amire számítottunk: olcsósodó egységek, és egy új. Kezdjük is ez utóbbival, a Lothern Skycutterrel, illetve a szekér társaival.

Az LS egy repülő szekér 95 pontért, a szokásos T4-gyel de ?legalább? 4+ -os páncélmentővel. Mozgékony, és amire való, arra biztosan jól lehet majd használni: rohamtámogatásnak. Most nem mennék bele összehasonlítgatásba, hogy a többi sereg többi szekere milyen (lásd a Core WoC szekér, amire ha csak rágondolok a HE sereg tükrében, törni-zúzni szeretnék). Ez van. Lehet hozni, és nem hozni. Az tény, hogy a modell nagyon drága forintban is, érdemes tehát konvertálni egy sasból vagy repülő valamiből és szekérdarabkákból, plasticcard-ból, stb?  Amit kaptunk ezért az a mobilitás és D6 S5 impact hit. Ha sok ilyet szeretnénk, lovas-seregben gondolkodunk, akkor ez jól jöhet: csak kérdés mit nyerünk a 70 pontos társához képest? +1 mozgás/repülés és eggyel jobb páncélmentő.

Hiszen a Tiranoc Chariot most olcsóbb lett 15 ponttal (ami jóóó), és lehet 1-3 -as egységben hozni! Tehát kirakhatunk 3*3-as szekér osztagot, sok impacttal? Csak az a kérdés, hogy ez miért jó nekünk? Ugyanis, mióta a 8. kiadásban mindenki visszaüt, a High Elfek hatalmasat gyengültek: hiába ölik le hamarabb az ellenséget, ha utána ott állnak egy szál T3-ban, bár jelen esetben T4-ben, 5+ -os páncéllal. Tehát látszik, hogy egy mozgékony, jól összpontosított rohammal, ahol sikerül minden szekerünket meg Silver Helmünket bevinni az ellenfél arcába, akkor van esélyünk sokat sebezni.

Egy kicsit Wood Elf feelingem kezd lenni, hiszen látszik, hogy a sereg arra épít, hogy jól összpontosított rohammal kell addig-addig kerülnünk a közelharcot, amíg mi nem tudunk pozícióba kerülni.

S akkor, ha kedves High Elves seregtulajdonos, sírni szeretnél, akkor vess egy pillantást a Lion Chariot-ra. Bár olcsóbb lett (LOL, 140 helyett 120), nézzük meg a 110 pontos core társát a WoC seregben, ami T5 és 3+ -os? Szóval, ismét maradt polcdísz az oroszlános szekér, ennyi pontért a T4, 4+ -os szekeret nem fogjuk hozni: jobban megéri 140 pontért két sima szekér, vagy még a Skycutter. De elbeszélgetnék az íróval?

S akkor ami kimaradt a Skycutter-ből: lehet neki venni 25 pontért egy kis nyílágyút, ami 24?-es sajnos, S5 és D3 multiple woundos. Bár legalább van egy szekér/nyílágyúnk 120 pontért, mozgás és hosszú táv után 5+ -ra fogunk találni: ez megéri neked? Egy védekezősebb(?) seregbe, counterchargolni és addig lőni talán van értelme. Igaz, hogy mobilis, igaz, hogy kétfunkciós. Van benne ráció, de akkor is drága, szerintem ne szereld rá az összerakáskor. Az 5+ -on találás hosszú távra elég random ahhoz, hogy megérje. Közelre is csak 4+ ha mozgott. Szóval, egyet biztosan nem éri meg, hacsak nem marad 25 pontod feleslegesen a végén.

Special ? gyalogosok:

m1360314a_99120210015_HEPhoenixGuard1_224x160

Itt ugye megtaláljuk az ismert hármas felállást: White Lions, Swordmasters és a Phoenix Guards. Előbbi kettő olcsósodott két ponttal, amire nagy szükség is volt a Great Weapon/ASF miatti gyengülés okán. Már matematikailag egy 7 széles nagy blokk a három sorból több ütést visz be, mint két sor újradobással, sajnos a szépen-lassan (vagyis inkább gyorsan) fogyatkozó osztaglétszám miatt ezt az előnyt hamar elveszítik.

A WL-ek Stubborn és Lion Pelt (és +1 erő) képessége továbbra is viszi a prímet, ami miatt a Swordmasterek visszaesnek a használhatóság palettáján. De. A nagyobb WS és esetleg a kettő támadás miatt ők egy elhúzódó közelharcban többet ütnek. Mérlegelni kell ? de még mindig a WL a győztes szerintem.

A Főnix Gárda szerencsére továbbra is megkapta a 4+ -os wardot, amit egy belehelyezett varázslóval könnyedén 3+ -ra tornázunk. S azért egy 3++ -os osztag eléggé nagy túlélési eséllyel bír, főleg hogy ők legalább újradobják feltehetően a magas I miatt a rontott toHiteket. A négyes erő nem hatos, se nem ötös, de üllő osztagnak kiváló lehet! Két ilyen, és egy magic-lövés heavy seregben látok fantáziát. És akkor már a varázslók is be vannak védve 3++ -os warddal.

m3180721a_99120210023_2013ShadowWarriors01_224x160A negyedik gyalogos egység a Spec slotban a Shadow Warrior, akik szintén olcsóbbak lettek két ponttal, tehát így 14-be kerülnek. Kaptak legalább egy 5-ös BS-t, és a főnöknek adhatunk 25 pontért magic itemet: ami nem feltétlenül ETC környezetben mókás lehet, hogy odaadjuk neki a +1 ?erős íjat. Scoutok és Skirmisherek, tehát ha taktikánkban szerepel az, hogy az ellenfél hátában valami könnyű dolgot elkapjunk, akkor erre gondolhatunk ? csak nagyon sok pont. A szkinkekhez tudom hasonlítani őket, akik legalább multiple shotot lőnek, de 70 pontért hogy lőjek 5 darab hármas erőt: ez nem a must-have kategória. Elvezetni, taktikázni a 80 pontos Fast Cavalry helyett jók lehetnek. Legalább Hosszú Íjuk van.

 Special ? a maradék:

Azaz a Dragon Princes, elit lovasság. Egy ponttal kevesebbért (29) kaptunk pluszban egy hatos wardot a Dragon Armor miatt. Ugyanúgy 2+ -os páncél mentő, és 2A, ahogyan eddig. Szerintem még mindig jobban jár az ember a 23 pontos Silver Helmmel, bár tény, hogy csapásmérőnek 5 DP többet üt mint 6 SH. Látszik, hogy nagyobb osztagban őket hozni, hogy arra számítsunk, hogy második körben majd az S3-mal bármi is történik? Igaz, ők hozhatnak 75 pontért zászlót, de ilyen egy darab van, a rohamújradobásos ?amit pont nem nekik fogunk megvenni. De legalább nekik meg tudjuk venni a BotWD-t, és egy nagy blokkot bezavarhatunk valami mágikusba. Itt a csempának 50 pontért vehetünk varázsfegyvert és vértet.

Összegzés: a Speed os Asuryan elvesztése érintette a két GW-s blokkot, ami hátrányt adok nekik, újra kell gondolni a taktikát. Az olcsóbb egységek, és olcsóbb alap szekér nagy segítségre lehet abban, hogy újra lekerüljenek ezek a polcról. A Főnix Gárdát újra lehet értelmezni. Egészében véve kicsit jobb minden ? csak az az ASF ne fájna.

Karakterek

Kezd igen hosszú lenni a cikk, aminek hátránya, hogy senki sem olvassa majd el, de előnye, hogy segítség lehet a sereggel ismerkedőknek. De most már nekem sincs túl sok időm az írásra, ezért a speciális karaktereket biztosan kihagyom, hiszen általában versenyekre nem lehet őket hozni, ezért engem nem is érint annyira. Aki szeret velük játszani, az meg úgy is be fogja hozni a fluff miatt.

Sok új, nem speciális karakter született, a Prince olcsóbb lett 10 ponttal, a főtáp sárkány pedig drágább 20 ponttal, igaz T7-je lett. A középső T6-os Moon Dragon maradt 300 pont, a kicsi Sun pedig drágább 5 ponttal, de elveszítette a T6-ját. Ki érti a logikát?

A legtutibb dolog az, hogy az Archmage 225 ?ről lecsökkent 185-re, amire nagyszüksége volt. Lvl4-esen kerül 220 pontba. Csakúgy, mint a sima kis varázsló, aki 15 pontot olcsósodott.

Új Lord típus (nem spec) az Anointed of Asuryan, aki 140 helyett 210 pont, ezért cserébe kapott egy 4++ wardot és MR2-őt, és persze pluszban vehet 100 pontnyi tárgyat. Tehát, ha így nézed, hogy a 140 pontos lordnak adtál 45 + 30 pontért ilyen tárgyakat, akkor jól jártál, ráadásul fear-t is okoz és ülhet főnixre sárkány helyett.

Aztán itt van a sokat emlegetett Loremaster, aki 230 pontért lvl2 ( 🙁 ) varázsló, és ismeri a 8 signature spellt. Heavy Armorban van, GW-vel, szóval elvileg lehetne neki venni más mágikus páncélt meg kardot? Ezt majd remélem FAQ-zzák. Nem értem miért ilyen drága, egy archmage mellé éppenhogy befér, ha rendesen fel is akarom őket szerelni. (Merthogy az archamage kötelező az 55 pontos könyv).

A sima Noble is olcsóbb lett 15 ponttal, és ülhet Griffre (150 pötty). Elképzelhető-e esetleg egy Griff-Főnix-Dragon spam? Ennyi ágyú nincs a világon. A Dragon Mage (350) továbbra is drága, kissárkányon ül védelem nélkül. Hasonlítsd össze a 220 pontos griffes hőssel.

Új hero típus a Skycutterre ültethető Sea Helm, aki ekkor 4+ -os wardot kap lövések ellen. Egyébként pedig van egy izgalmas képessége: rohamkor reformolhat egy osztagban. 30 ponttal kerül többe egy sima Noble-nál, de nem lehet HeavyA-ja. Kérdés, megéri-e ez az árkülönbség/képesség?

S van még egy hős, a Handmaiden of the Everqueen, 95 ponttért. Annyit tud, hogy Quick to Fire-t ad a hamarosan értékelendő Sisters of Averlon egységnek, ha csatlakozik hozzájuk. Őt sem fogjuk sűrűn látni: bár fluffy.

Ritka választás

Ennek külön fejezetet kell szentelni, hiszen a sereg új üdvöskéje, a Főnix ide került, ami nélkül igencsak bajban lenne ez az új seregkönyv, ezért hát lehet szidni majd, hogy tápos vagy sem, de kellett. Előtte még gyorsan tekintsük át a változásokat.

A Sasok megfogyatkoztak, most már csak kettő osztagot hozhatunk belőlük. Igaz, ezek lehetnek osztagok, mert akárhány sast tartalmazhatnak! A probléma ezzel csak az, hogy belepillantok egy kicsit Mat Ward fejébe: ?Sasok. Ja igen, 50 pont, persze, hiszen mindig is ötven pont volt, ezért God bless the Queen, most is ötven pont lesz, hiszen 2001-ben is 50 pont volt, s ha ennyi évig nem nyúltunk hozzá, akkor most minek tennénk?? Csak közben van mondjuk 46 pontért egy kétszer ennyit támadó, nagyobb erejű Mons. Infantry, aminek még sora is van, szintén repül, és még 6-os mozgással sem szívatja meg, ha nem repülhetnek a sasok. Persze, tudom, High Elfek, itt minden elit, csak az elitséget nem érezzük nagyon. Tehát a Sasok maradnak azok, amik mindig is voltak ? terelő egységek. Sajnos most már csak kettőt hozhatunk, de ha esetleg csapásmérést szeretnénk nekik, akkor már felturbózhatjuk a létszámukat. Csak megéri?

Nyílágyú: külön rovatban ki van emelve, hogy rendes játék esetében 4-et, grand armyba pedig 8-at is rakhatunk. Köszönjük ezt a figyelmességet, mert immáron 70 pontért elgondolkodhatunk, hogy tényleg hozzunk ennyit egy lövősebb, védekezősebb, varázslósabb seregbe. Én mindig is a nyílágyú híve voltam, mármint az ellenfél oldaláról: valahogy mindig fájt, amikor a szaurusz egységeimet 4+-ra sebezte a nyílágyú, és csak hatos mentőm volt ellene? Hullottak a szauruszok. S azért most a káoszwarriorok és más elit gyalogság ellen, nagy lények ellen kiváló lehet. Sajnos CSAK 2 woundosak továbbra is.

Sisters of Avelorn: Bár korábban negatívan ítélkeztem róluk, egy gyors kalkulációt megérnek: eddig ugye a sima íjász osztagnak adtuk a lángoló zászlót, ami plusz 20 pontban került a zászlóssal. Ez a lángolás nekik már be van építve, hiszen lángoló az íjuk. Egy sima íjászhoz képest 4 ponttal drágábbak, cserébe kapunk rövidebb lőtávot, nagyobb erőt, nagyobb BS-t (!), és a gonosz sereg ellen AP-t és mágikus lövést. Nos, ha tudjuk, hogy mondjuk éteri lényes ellenfelünk lesz, akkor megéri egy osztagot berakni. Sőt, ha eddig hoztunk lángoló zászlós íjász osztagot, akkor tulajdonképpen ezzel beljebb leszel, hiszen olcsósodott az íjász. Tehát bár elsőre leírtam őket (és továbbra is drágák), de megérheti őket hozni. Ne nevezzük tápnak, de a nagyobb BS, a nagyobb erő és a tüzes sebzés kárpótolhat, főleg hogy most már szinte mindenki regenerál.

Főnixek: Nem szeretnék rájuk sok szót vesztegetni, a lényeg, hogy erősek lettek. A fagyos főnix ASL és erőelvevő képessége pont az, ami amiatt talán úgy fog kezdődni minden HE sereg, hogy ?vegyél két főnixet?. Drágák, és akár megteheted, hogy 2400 pontos csatában három Frostheart Phoenix lesz veled, hiszen az Anointed of Asuryan lord ülhet főnixre. Mindez 930 pont, de akkor is. 🙂

A főnixek előnye, hogy alapból 5+ -os warddal bírnak, ami a Mágia Szele dobás miatt lehet akár 4+ -os is. Bár a tűzfőnix feléledhet hamvaiból, csak T5-tel bír, tehát a fagyos nagyon adja magát. Erős képesség, T6, 5 wound.

Összegzés

Ahogyan korábban már említettem, és ami látható a fentebb vázoltak tükrében: nem tápos, drága, de használható egységekkel, használható varázslatokkal rendelkező seregkönyvet kaptak a Nemes Elfek. Továbbra is ügyesen kell velük játszani, s talán megjelent egy-két erős kombó, amit az ellenfelek nem fognak szeretni, de legyen az az ütőkártya a kezünkben, kedves HE játékosok: mi egy T3, elit és drága sereg vagyunk, néhány táppal.

[Total: 0    Average: 0/5]
Címke , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

5 hozzászólás a(z) Miért jó játszani a High Elves sereggel bejegyzéshez

  1. kgb mondta:

    Bala,

    ezt a varázstárgyat az osztagbajnoknak átgondolnám: konkrétan csak varázsfegyvert vehetsz.

    üdv,
    kgb

  2. Bala mondta:

    Köszi, javítva.

  3. MA5X mondta:

    A maximum 2 sas honnan jon?
    osztagleirasban nincs ilyen, listaban szinten nincs.
    Ezek alapjan akarhany osztag johet a 25% rare limiten belul.

  4. Petrow mondta:

    Sok sikert a sorozathoz. Szegény Mat Ward, lassan tényleg elért odáig, hogy ő lett nyuszika sapkában – ha tápot ír, az a baj, ha nem kellően tápos, akkor meg az 🙂

  5. Bala mondta:

    MA5X: szabálykönyv, 135. oldal. 🙂
    A rare-ből duplikálni 2-őt lehet max. Tudod. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..