Ezen több részes cikksorozat célja megvizsgálni a 8 megújult mágiaformát. Akik régóta olvassák az oldalt, vagy játszottak ellenem tudják, hogy nagy varázs-buzi vagyok. A fantasy világokban mindig is a mágia és a varázslás miatt fogott meg, engem nem a közelharc érdekel igazán a csatában, hanem a mágia fázis. Sőt, a közelharcot valójában egy unalmas valaminek tartom, hiszen nem túl izgalmas, hogy állnak egymással szemben a csapatok, és dobálok :). Itt nem a mozgási fázisra gondolok természetesen, amin általában minden múlik. Én egy ilyen csóka vagyok.
Szóval gondolhatjátok, hogy az új mágia szabályrendszer nem töltött el igazán kellemes érzésekkel. Sokan régen túl erősnek tartották, szerintem pont kiegyenlített volt, mert bár az ember állt és nézte, hogy esnek le a figurái a varázslatoktól, de arra sosem gondolt, hogy ez általában több száz pontba került, és egy varázslót, ha elkapnak, akkor vége a mágiának. Vagy általában a csata 4. körétől kezdve a legtöbb csapat már közelharcban van, ezért szintén nem nagyon lehet varázsolni. Szóval én így egészében véve nem nagyon értettem a mágia ilyen leszabályozását. (Tény, hogy pár seregre ráfért, mint pl a Káosz és a Vampire, de egészében véve felesleges volt).
– – –
Akárhogyan is van, lényegtelen, hogy igazam van-e vagy nincs, új varázslatok jöttek ki, új kombókat kell kitalálni. Az új Lore-ok újfajta lehetőségeket rejtenek magában.
Ebben a sorozatban megvizsgáljuk, milyen erősségei és hátrányai vannak a Lore-oknak. Mivel az Empire, High Elf és a Lizardmen seregek választhatnak minden mágiaformából, ezért nagyjából ezeknek a seregeknek van értelme kombózni, a többieknek vagy van saját mágia iskolájuk, vagy korlátozottak a lehetőségeik. Egy gyors kis táblázat, ki miből varázsolhat, csak azért, hogy a végén meg tudjuk nézni, az adott seregnek van-e értelme a saját táblázata helyett másból varázsolni. (csak azokat a seregeket sorolom fel, akik választhatnak valamilyen formában a 8 iskola közül)
FAJ | LORE | lvl 3 | lvl 4 |
Empire | Mind a 8 | 175 | 210 |
Bretonnia | Beast, Heaven, Life | 190 | 225 |
Beastmen | Wild, Beast, Death, Shadow | 200 | 235 |
Dark Elves | Dark, Death, Fire, Metal, Shadow | 225 | 240 |
Wood Elves | Loren, Beast, Life | 210 | 250 |
High Elves | High + mind a 8 | 225 | 260 |
WoC (**) | Death, Fire, Heavens, Shadow | 235 | 270 |
Lizardmen | Mind a 8 | 275 | |
Vampire (*) | Saját vagy mind a 8 kivéve Life | 320 | |
DoC (lord of change) | Mind a 8 | 525 | 560 |
*: itt a vámpír negyedik szintű, meg kell venni egy vámpír powert, hogy ne a vámpír Lore-ból varázsoljon, de mindent ismer.
**: képzeljétek, nem csak Cincs varázslók vannak, hanem jel nélkül is lehet varázsolni ezekből
A fenti táblázatot majd később fogjuk még elemezni a pontszámok tekintetében, hogy mennyibe is kerül egy 4. szintű varázsló, és ez mennyire éri meg, stb…
– – – – – – – – – – – – – – – – – –
Mágiaiskolák ABC sorrendben.
Amit így le lehet vonni átlagos következtetésként, hogy nagyon sok a boost spell, azaz amivel tápolod a saját egységeidet vagy gyengíted az ellenfélét. A mágia támogatja elvileg a közelharcot, ezért mókás lehet dobni egyet a statisztikákon, és megnöveled a T-det és adsz -1 tohitet az ellennek. Ezekben látok értelmet az új közelharc szerint. S mivel a sebző varázslatok gyengültek, nem sokra mész azzal, hogy egy 30+ os swordwman osztagba beviszel 3 sebet. Tehát, ha sebezni is akarsz, akkor a támogató lényeket kell megenni, a 3W-osokat (akiknek azért S4 legalább van). De meglátjuk, mi mire jó…
– – –
Beast
A Lore Attribute azt tudja, hogy War Beast, Cavalry, Monst. Beast, Monst. Cav, Chariot, Monster, Swarm és a beastmenek ellen minden célszám -1 ?et kap. Nagyon gyenge a többihez képest. Ritkán dob az ember a célszám közelébe, és mivel inkább túljátszásra játszunk, ezért messze többel érdemes dobni. Szóval gyengus.
Signature spell: 10+ -ra az osztag 12″ -en belül +1T és +1S. Nagyon jó kis varázslat, talán az egyik legerősebb. Igaz, viszonylag magas a célszám más signature-ökhöz képest, de táp.
- 5+, MM, 24?, 2D6 S2. (8+ 48″). Na, ez rendben van. T3 lényeket 5+ -ra írt, mindenki mást 6+ -ra. Ilyen idézi költség mellett jó kis spell.
- +3T egy karinak, 12″-en belül? LoS-ban? 8+ ? Minek? Ha már közelharci karid van, és közelharcba küldöd, akkor valszeg védve van. Ha meg letámadták a gyenge karijaidat, akkor a +3T inkább csak elhúzza a halál idejét. Szóval általánosságban nem túl használható, persze vannak esetek, amikor jó lehet, de erre nem érdemes építeni.
- 9+, Lövés mint a Bolt Thrower. Okés.
- 10+, 36?, -1 ToHit az egységnek, aki minden terepen dobj a Danger Terrain tesztet, és 1-2 ?re bukja. Ez is jó varázslatnak tűnik második olvasásra, a játék első két körében tudsz vele pusztítani ha az ellenség terepen megy át.
- 10+, 12?, karakter kap +3A és +3S ?t. Ne felejtsük, LoS kell hozzá. Szóval, a varidat közel kell tartnod a tűzhöz, ha támogatni akarsz vele, vagy ez egy Beastmen/Breton varázsló. Másnak nem nagyon van értelme.
- 16+, A varázsló, ha on Foot van, akkor hatalmas szörnyé alakul át. Na, erre való a dispell Scroll, vagy az ágyú. Ja, és nem varázsolhat. Persze, az ember rákölt X pontot a varázslójára, hogy aztán sárkány legyen és ne varázsoljon és ne használja a tárgyait. Beastmeneknek talán van értelme, de máshol én nem kockáztatnám a varimat, hogy S3 lövésekkel szétkapják.
Summa szummarum: számomra ez egy nem igazán használható Lore. Van két-három varázslata, amire egy csatában lehet számítani, a signature spell is jó, csak drága, a lore attribute gyenge. Szóval ez így összességében gyenge. Mondom, esetleg Beastmeneknek, talán Bretonoknak (de minek?). Erre ha pontot áldozol, nem hozod vissza vele, mert ha mondjuk lvl4 varival nem dobod ki a jó varázslatokat, véged. Ha ismered mindet, akkor sem ezt fogod választani, mert lesz jobb… Van sok “felesleges” varázslat. Számomra 2,5 pont az 5-ből.
– – –
Death
Régen az egyik kedvenc mágia iskolám volt: 2 MM, a 6. varázslat mindenkit ölt, plusz még egyéb nyalánkságokkal egy használható iskola. Volt. Lore attribute: minden okozott seb 5+ -on generál egy PD-t. Hm, jónak tűnik! Különösen DE-knek. Csak nem sok sebzős varázslat van. 🙂 Mókás.
Signature spell: 7+, 12″ enemy model, dobtok LD-re, és amennyivel nyered, annyi noAS seb az ellennek. Ha tudod, hogy kis Ld-s sereg ellen mész, akkor jó lehet? De lutri. Legalább te nem bukhatsz.
- 4+, 24″ Fear okozás, vagy 9+ Terror okozás. Megéri a WS1-ért? Szerintem nem nagyon.
- 6+, 12?, enemy modell kap 2d6 mínusz modell ereje hitet, 4+ -on sebez, noAS. S3 lény ellen statisztikailag 2 seb. Karigyilkos? Jó dobással ölni tudsz. 12″-re? Akkor utána valószínűleg kapsz egy rohamot is.
- 9+, 24?, -1T és -1S a köv saját mágia fázisig. Rendben van.
- 10+, RiP, 24?, -3Ld. Fene tudja, még sosem használtam, inkább sebez az ember. Közelharcot gyengíteni jó, amikor a steadfast-ra számít az ember, és hopp, mondjuk egy 8-as helyett máris ?ösre dobdsz. Nem mindegy. Rendben van.
- 13+, 12? single model, 2D6 ? Toughness, 2+ -on sebez, noAS. Ha sebződik stupidyt kap. Nos, ezzel ki tudsz vonni esetleg egy karit, esetleg egy lordot a forgalomból. Csak 13+ -ra jön ki, azaz 4 kocka kell hozzá leglább. De kicsi a hatótáv, nagy a célszám.
- 15+, kis sablon mozog artillery dice * 3 ?at, akit érint I teszt, meghal, semmilyen teszt nincs. Hát, 6 hüvelytől 30 hüvelykig mehet a dolog, átlag 15?. És erre rádobsz 5-6 kockát, az ellen meg egy disepll scrollt. Mondjuk eltüntethetsz vele egy nagy monsztás osztagot. De lutri ez is, dobsz egy misfire-t és mész a levesbe. Nagy célszám.
Summa summarum: ha van egy felesleges varázslód, amit 12?-re viszel az ellenfél karijához LoS, és ki tudod rá tolni a karigyilkos varázslatokat, akkor választd ezt a lore-t. Vagy ha biztos vagy benne, hogy kidobod a 6-os varázslatot, és minden körben elpróbálod nagy osztagok ellen? Szerintem béna ez a Lore. Mert ha random dobálod a varázslatokat, akkor lehet, hogy csupa használhatatlant kapsz. Bár, ha viszel be sok sebzést (amit kábé 1 spellből tudsz!), akkor jöhet a PD? Szóval, nem az igazi. Számomra 2 pont az 5-ből.
– – –
folytatás hamarosan…
Kedves Bala!
Hol a rákban maradnak a démonok, akik 25 pöttyért bármely alapkönyves Lore összes varázslatát ismerik?
Üdv,
Azért szerintem nem csak annak van értelme foglalkozni az alap loreokkal aki mid a 8-ból válogat. 🙂
Másrészt nagyon liberálisan bánsz a dispell scrollal. Ugye emlékszel hogy csak 1 scroll/sereg ? 😉
Egyébknt nagyon korrekt áttekintés, csak így tovább !
Cain
Kedves Aziraffael!
Erre kedvesebben is fel lehetett volna hívni a figyelmemet. Nyilván, nem fújok minden seregkönyvet fejből.
Cain, nem értem mire gondolsz ezzel a liberális DS dologgal. 🙂 🙂 🙂
Bala : arra hogy többször is azzal tudsz le 1-1 varázslatot hogy “na erre van a dispell scroll” … ami végülis igaz, egyszer egy egész csata alatt 🙂
Más : az hogy mot jóval több az “unit buff” azt jelenti hogy most már akkor is tudsz varázsolni ha szinte mindenki közelharcban van… ez azért szerintem pozitív változás mindenképpen.
Egyébként 8. kiadás szerint van arra korlát hogy 1 varázslatra hány kockát használhat a varázsló ?
Cain: Max. 6 db PD-t használhatsz, Dispelben nincs korlát.
És a WoC nem tud saját Káoszistenes listákból varázsolni?
Nagash: De. “**: képzeljétek, nem csak Cincs varázslók vannak, hanem jel nélkül is lehet varázsolni ezekből”
Cain: Öööö, ez hol van, hogy egy sereg csak egy dispell scroll-t használhat? Ez nekem új.
Bala : lehet rosszul tudom, de mint bármilyen más tárgyból ezentúl scrollokból se lehet több egyformát hozni. De lehet én tudom rosszul… bár több különböző fórumon is írtak erről. viszont a szabálykönyv még nem volt a kezemben.
Petrow : kösz ! Ezek szerint a Lore of Beast 6. spell jó lehet diszkont árú sárkányra a seregben egy 1.-2. szintű varázslón. 🙂
Cain jól mondja egy dispel sroll/ sereg ugyan igy egy power stone /sereg.
A beast a beastmenek számára az egyik legjobb választás szeritem hacsak nem guline sereg ellen játszanak mert ott rényleg nagy szükség van a mozgatásra az első 1-2 körben.
Szia Bala!
Dehát írtam, hogy kedves, nem akartalak megbántani.
Peace. 🙂
Nop 🙂
Ha lehetne egy apró kérésem, legyen a későbbiekben minden varázslatnál ott legalább a neve… mezei olvasóként egy fokkal nagyobb beleélést biztosít, mint a technokrata számszerű megközelítés 🙂
Esetleg szavazhatnánk is szerintünk milyen jók az iskolák ? 🙂
jclayton: Ok. 🙂
Cain: én is gondoltam rá, lesz szavazás. Szerintem a végén, amikor mindenki elolvasott mindent….
Bala: 1-2 dologgal lehet hogy ki kéne egésziteni ezt a listákat elsösorbna az erösebb varázslat változatokra gondolok itt. Death 0, 2 el lehet mondani 24″-es rangel is ami kicsit megnöveli a hatékonyságát, a 3as varázslatnak meg bár elégé magas kölcségen de az összes ellenséges osztagra ki lehet varázsolni 24″ belül. Az 5-ös varázslatnál nem kell megsebezni az ellenfelet a stupidityhez, mert csak annyi szerepel ha túléli a varázslatót. A nehézségekről meg annyit hogy egy 13+ os varázslatót egy lvl4-es varázsló 3 kockával simán kivarázsolja(3 kocka átlaga 10-11 +4 a szintből) a 15+ osat meg 4 kockával átlagos dobás esetén egy lvl1 es varázsló is összehozza a kivánalmakat
Annyit tennék hozzá, hogy a random dobálást is nagyon könnyen ki lehet küszöbölni. Hozol egy level2 és egy level4 varázslót. Ennyit amúgy is hoznál, ha mágiában gondolkozol. Dobsz a kicsire elsőnek és , ha szükséges cseréled a Signature-ra a fontos varázslatokat (amiket úgy ia a magasabb szintűvel szeretnél használni). Így mindent tudsz egy lore-ból…
Köszi Vihar!